Baby tolak botol

Hi, suggestion dr ibu2 botol susu apa sesuai utk baby yg tolak botol asyik nak susu badan je. Baby dah 3m+, before this elok je susu fm+bf, skrg dah makin bijak dia tolak fm, dah tukar tukar botol pgeon, tommee tippee, mam. Masih taknak botol, susu pun dah tukar s26 gold, dutch baby, letak susu ibu dlm botol pun dia taknak minum. 😅 ayah & nenek dia suapkan pun dia taknak. harap ada yg sudi bantu.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hai! Terima kasih kerana berkongsi masalah anda. Saya memahami bahawa anak anda sedang menolak botol susu dan hanya mahu menyusu dari badan ibu. Berikut adalah beberapa cadangan yang boleh anda cuba: 1. Konsisten dan sabar: Teruskan untuk menawarkan botol susu kepada anak anda dengan sabar. Jangan putus asa walaupun dia menolak. Cuba berikan botol susu pada waktu-waktu yang berbeza dalam sehari dan lihat jika dia menerima. 2. Pilih botol susu yang berbeza: Anda telah mencuba beberapa jenama botol susu, tetapi mungkin anak anda mempunyai keutamaan yang berbeza. Anda boleh mencuba lagi dengan botol susu yang lain, seperti Dr. Brown atau Avent. Setiap bayi mempunyai keutamaan yang berbeza, jadi pilih yang paling sesuai untuk anak anda. 3. Latih anak dengan botol susu yang berlainan: Jika anak anda menolak botol susu dengan puting biasa, cuba botol susu dengan bentuk puting yang berbeza. Mungkin dia lebih selesa dengan bentuk yang lain. 4. Libatkan ayah atau nenek: Minta ayah atau nenek anda untuk mencuba memberikan susu menggunakan botol susu. Kadang-kadang, anak lebih bersedia menerima botol dari orang lain. 5. Campurkan susu ibu dengan susu formula: Jika anak anda menolak susu formula, cuba campurkan sedikit susu formula dengan susu ibu dalam botol susu. Secara perlahan-lahan, kurangkan jumlah susu ibu dalam campuran sehingga dia terbiasa dengan rasa susu formula. 6. Perkenalkan cawan penghisap: Jika anak anda masih menolak botol susu, anda boleh mencuba memberikannya menggunakan cawan penghisap. Mulakan dengan cawan yang berbeza dan lihat jika dia menerimanya. Saya harap cadangan ini membantu anda. Jika masalah masih berlanjutan, anda boleh mendapatkan nasihat lanjut dari pakar kesihatan kanak-kanak atau jururawat yang berpengalaman. Semoga berjaya dan semoga anak anda segera menerima botol susu. Voucher RM30 off 👉🏻 https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi
2w ago

cawan penghisap tu mcm mana?

Hi sis nak tanya. Mcmana anak sis skrg dah okay ke nak minum botol? Sy pun tgh mengalami benda yang sama. Byk botol dah tukar tp anak still taknak 😭 lagi seminggu nak hantar dia ke pengasuh.