Sekadar berkongsi pengalaman

Salam mommies, nak cerita sikit pengalaman sehingga mggu ke 12 pregnant. tahu pregnant pada mggu ke 4 itu pun sebab spotting non stop, badan start lemau dan mual2. Buat test, dan naik lah double line, alhamdulillah. Mggu ke 5 pergi scan hny nampak kantung, dan still ada spotting so dr bagi duphaston. Mggu ke 9 scan lagi, baby dah ada heartbeat, tapi sehingga mggu ke 9 tu sy masih ada spotting, jadi masih cont duphaston. Mggu ke 11 sy kena cirit birit, dan tiba2 ada fresh blood dlm suku panty liner. Sy pergi jumpa dr o&g, alhamdulillah baby okay, pembesaran baby pun mengikut mggu. Jadi dr check di bahagian bawah dan dr ckp sy ada polip, sbb tu sy bleeding. Dr juga ambil beberapa sample utk hantar ke lab. Mggu ke 12 sy jmp semula dr o&g, utk review result lab, dan dr sahkan sy ada GBS dan skrg sy sedang on antibiotik selama seminggu, utk polip sy pula dr hny nak monitor since sy takde bleeding lagi, dan dr still cont bagi sy duphaston sehingga baby 16 mggu. Oh utk kali ni dr juga bagi sy ubat duphalac utk lembutkan najis, sbb sy jadi sembelit sbb makan duphaston. Alhamdulillah segala puji bagi Allah. Semoga perkongsian sy meredakan hati mommies yg sedang menghadapi apa jua kesukaran. Apa2 pun kalau ada sesuatu yg berlaku dan ianya tidak normal utk pregnancy, segeralah berjumpa pakar.

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

sy dua2 anak ada polip dkt pintu rahim mase mengandung smpai brsalin..tp x pernh sportting..lps brsalin cek smle..polip dh x de..ni ngandung ank ke3 13w x sure lh ada polip je x..x pernh cek lg yg ni

12mo ago

Mcm mana tahu ada polip ya sis? Itu lah sy pernah terbaca, ada polip yg tidak menyebabkan pendarahan, ada yg blh menyebabkan pendarahan.

Salam sis. Terima kasih atas perkongsian. Maaf bertanya, GBS ada apa2 simptom ke? Keputihan yg luar biasa atau macam mana? Sbb saya sekarang 14w. Ada keputihan hijau kuning tapi tak gatal.

12mo ago

Wsalam, ada stgh org yg keputihannya nampak biasa saja, tapi ada GBS, dan ada juga yg keputihannya bertukar color, tapi takde GBS, sbb keputihan dan GBS ni sgt command dgn pregnancy. Jadi klu ada keputihan wlupun nampak normal, just update pada dr. Dr akan decide sama ada perlu ambil sample atau tak. Actually sy dari 1st baby mmg carrier GBS. So dah redha dah, yg penting buat test sbb lebih baik kita tahu dari tak tahu kan.

mcmna nak tau ada polyps? kita kena request sendiri kat doktor utk cek ke?

12mo ago

Hi, sy sbb bleeding jadi dr check bahagian bawah dan nampak ada polip di pangkal rahim.

syukur