10 Balas

Ya, keadaan ini memang biasa berlaku semasa awal kehamilan. Kebanyakan wanita mengalami rasa gatal pada kawasan puting dan payudara kerana perubahan hormon yang berlaku dalam badan. Anda boleh mencuba menggunakan losyen khas untuk kawasan payudara yang memberikan kelegaan dari rasa gatal tanpa meninggalkan kesan yang berbahaya. Anda juga perlu pastikan bahawa pakaian dalam yang dipakai adalah dari bahan yang selesa dan tidak menyebabkan iritasi pada kulit. Jika rasa gatal terlalu teruk, amat disarankan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan anda. Jangan risau, kebanyakan ibu hamil mengalami masalah yang sama dan terdapat penyelesaian yang sesuai. https://invl.io/cll7hzz

jangan garu sis. saya garu keluar susu. so jgn garu. mandi jgn lelama nnti makin gatal. pastu sbb saya x keje duk umah sorg saya x pakai bra. saya biar je. pada saya kurangla gatal dia. misi saya x bagi letak pape. dia suruh tuam je klo x tahan.

Normal sis. Make sure masa mandi, bersihkan puting. Lepas mandi, boleh letak nipple cream ataupun any lotion or moisturizer. Saya guna Rosken lotion cream. Sapu 2 hingga 3 kali dah tak gatal :)

sy kalau pki bra bila peluh mmg bwh puting tu gatal sgt kiri kanan sama ja.. sblm preg ok je.. wktu preg ni menggaru ja.. tp puting xgatal.. kawan bwh je..

Normal sis .. saya klau gatal mandi cuci gatal juga .. terpaksa minta suami isap.. trus hilang gatal .. sorry mcm pelik pula .. tpi huhhhhhuhuhu

Yaka😣

xtahu la .. mcm sya lak payudara sakit dua dua kt puting pastu kt puting tu itam bebeza dri sbelom ni

normal sis. kalau tak tahan sis tuam dengan air suam guna kain

Saya pun macam ni . Knp pun takthu le

TapFluencer

Bersihkan puting secara gentle

Normal sis, lama2 hilang lah

Soalan berkaitan

Soalan popular

Artikel Berkaitan