Najis ada darah

Najis bayi saya warns hijau pekat tapi sgt keras. Dia keluar sebiji je. Kiranya bayi saya sembelit. Tapi yg saya nk tahu bahaya tak kalau ada darah sekali yg keluar ?

Najis ada darah
10 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Najis bayi yang berwarna hijau pekat dan keras mungkin menandakan masalah sembelit. Biasanya, najis bayi berwarna kuning lembut. Saya faham kebimbangan anda tentang kehadiran darah dalam najis bayi. Walaupun kehadiran darah dalam najis bayi bukanlah perkara biasa, ia juga bukan tanda yang harus diabaikan sepenuhnya. Kebanyakan darah dalam najis bayi adalah disebabkan oleh lecak yang disebut fissure anal, yang boleh berlaku akibat najis yang keras. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kehadiran darah dalam najis bayi boleh menjadi petanda masalah serius seperti jangkitan atau masalah pencernaan yang lebih serius. Saya sarankan anda untuk berjumpa dengan doktor atau pakar pediatrik untuk menilai keadaan bayi anda dengan lebih terperinci. Mereka dapat memberikan nasihat yang lebih tepat dan menentukan sama ada kehadiran darah dalam najis bayi memerlukan penjagaan tambahan. Sementara menunggu temu janji dengan doktor, pastikan bayi anda mendapat cecair yang mencukupi dan cuba untuk memudahkan najisnya dengan memberikan lebih banyak susu ibu atau formula, atau mungkin beberapa titisan air yang steril. Jika keadaan semakin teruk atau jika bayi anda menunjukkan gejala lain seperti demam, muntah, atau ketidakselesaan yang ketara, segera bawa bayi anda ke fasiliti perubatan untuk penilaian lanjut. Voucher RM30 off 👉🏻 https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Kalau najis keras mcm ni mmg akn drh sbb bontot dia ada luka . Klau selak lubang bontot dia akn nmpk ada koyak . If bontot xde koyak , tp masih drh tu mksudnye masalah lain . Anak sy pun mcm ni . Drh lg bnyk and da g hospital . Tu yg doc ckp . Kalau dia berakk drh sapu ubt gamat kt bontot dia bg cpt baik . Bg mkn pisang , betik if ank da bole makan . Bg bubur sementara waktu . Kalu sblom ni pakai susu ok xyh tkr sbbb bkn msalah susu . Sekian dr pengalaman sy .

Baca lagi

Baby sembelit ni. Kalau ada darah sangat tak normal. Takut darah dari dalam perut atau saluran najis ada luka. Bawak pergi klinik cepat ya. Doktor akan bagi ubat lembut najis yang sesuai dengan umur baby. Banyakkan bagi anak minum air masak cukup. Lebihkan sayuran dan buah-buahan. Boleh juga bagi anak makan yogurt untuk bantu sistem pengahadaman dia jadi baik.

Baca lagi

ank umur brpa..? die sembelit tu awk.. sbb kluar najis pastu brdarah sikit. yg kita risau tu. najis brcmpur drh atau najis berwarna kehitaman. klo msih mnyusu,truskn mnyusu. klo dh mkn kne cri mknan sesuai dgn diet mngikut umur

rasanya bontot anak luka sikit sebab sembelit.. sis sapu minyak gamat atau yg bersesuaian.. bawa jumpa doc, kalau dh boleh makan, bnyakkan minum air masak, buah betik..

Kesiannya Bby sembelit sampai berdarah … comferm2 bontot melecek …. Yg kita sembelit pon seksa sampai menangis dibuatnya….

anak berapa bulan tu? ye awak, kalau ikutkan tak normal la kalau ada darah. takut ada luka ke. disarankan bawa pergi check.

4mo ago

alamak siannya. 1st time jadi ke awak? better pergi ke klinik kanak kanak, dr paeds. sembelit mungkin susu tak sesuai, sebab anak belum mula makan kan.

Bahaya kalau ada darah takut jangkitan kt usus or rota. Bawa jumpa paed, bukan sebarang doctor

mungkin najis tu keras sangat sampai dia teran luka sikit dekat bahagian rektum dia..

taik keras kot sis. bg dia mkn oren