tolong kwn tanya

kwn sya risau dia berkelinik dan ada buku pink cuma risau sbb dia blm bernikah tapi dlm buku pink dia dah serta kan gmbr dan copy ic bf dia sbb dia ckp dh nikah kg cuma blm ke jbatan agama untuk dpt kan surat nikah.. alasan bf dia kerja jauh susah nak dtng urus surat nikah dia cuma dpt dtng masa kwn sya bersalin nanti.. so boleh kah dia jadi waris untuk ambil bby tu nanti atau perlu waris ibubapa dia??? dan adakah msa tu bby di bawah penjagaan dia atau akan di ambil jkm??... sory sya hanya wakil untuk bertanya sya pon baru first bby tak tahu lagi?

1 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Tak pasti, nnti sy try tanya nurse masa pegi klinik ptg ni. Tp rasanya, ibu akan ambil baby. Takde siapa berhak ambil anakny..

4y ago

Apa yg sya tahu, utk kes yg begini ibu akan berjumpa dgn pegawai kebajikan.. Di sana pegawai akan bertanya la apa2 yg dia perlu tahu. Maklumat dan background ibubapa bayi biarpun x nikah, maklumat keluarga ibu, pendapatan ibu sama ada berkerja atau pun tidak.. Apa yg penting jangan tipu apa2, jawab je dgn jujur dan sentiasa bertenang semasa seisi interview tu.. Dlm masa interview tu pegawai sosial tu akan membuat pemerhatian sama ada ibu mempunyai masalah seperti kemurungan atau stress then klu didapati ada masalah seperti itu ibu akan direfer pula berjumpa dgn pakar kaunseling.. So nasihat sya sentiasa tenang diposisi.. Tapi klu rasa perlukan bantuan terus terang je dgn pegawai tu. Pasal anak dorg akan tanya sama ada nak jaga atau nak bagi org lain.. Dorg akan tunjukkan cara bagaimana nak buat urusan utk buat SB anak atau cara bagaimana urusan klu nak bagi pada org lain. Semoga info ini dpt membantu dan semoga urusan ibu dipermudahkan.