ubat hovid-folic acid (tablet 5 mg)

Hai.. saya nadiah.. saya nak tanya tentang ubat hovid-folic acid (tablet 5 mg).. saya tengah mengandung 9 minggu boleh ke saya makan ubat ni ye?? ada kesan sampingan ke kalau saya makan ubat ni sekarang?? sebelum ni saya tak mengandung saya ada makan ubat ni husband saya yang bagi tapi sekarang saya tengah mengandung boleh ke saya makan ubat ni lagi?? Apa pendapat korang tentang ubat hovid-folic acid (tablet 5 mg) ni?? Saya dapat tahu saya mengandung saya jarang sangat makan ubat ni sebab kalau saya makan ubat ni mual dan muntah saya jadi banyak.. kalau saya stop makan ubat ni mual dan muntah saya jadi berkurangan.. saya jadi takut dan risau kenapa2 baby dalam kandungan saya ni apalagi nasi dan ayam saya tak lalu nak makan ikan jarang saya makan sejak saya mengandung ni.. saya ingat nak pergi jumpa doktar dulu time buka buku pink tu tapi tak tahu bila pkp ni habis..

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

aik...folic asid kena makan masa awal2 mengandung sis.. sy sebelum dpt folic asid dri kk, sy mkn hovid folic asid , beli kt farmasi. cuba sis baca kepentingan folic asid semasa awal kandungan. muntah mual tu biasa la mengandung.

Baca lagi

folic acid ni penting sis tambah2 awal pregnant..kena makan...kalau x makan tu yg bahaya boleh ade kesan pada baby...so wajib makan ye...