Kesan Bercerai

Hai mummy out there boleh share tak? Siapa ada pengalaman jika bercerai anak di bawah jagaan bapa. Sbb si bapa liat sgt nak bgi duit utk ank. Jadi ibu memutuskan biar ayh nya jaga. Dan ambil sesekali. Boleh share pengalaman. Sakit hati laki lepas tangan begitu saja.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Maaf tiada pengalaman tp pada pendapat saya, masalah adalah antara pasangan dan dah amik keputusan cerai. Bagi anak bawah kaki ibunye adalah syurga jika ibunye membimbing ke arah yg benar, dan ayahnye adalah pintu syurga sbb dia adalah darahnye yg patut membesarkan keperluannye. Anak xde masalah nak bersama ibu dan bapanye utk tanggungjawabnye terhadap mereka maupun ibubapa bertanggungjawab terhadapnye itu mesti wajib, sebab anak itu amanat dari Allah. Sewaktu dia perlukan ibunye, perlu bersama ibunye utk membesar dan sewaktu dia perlu bersama bapanye utk membesar juga diperlukan ikut schedule kompromasi dari pasangan yg telah pun berpisah tp ttp bertanggungjawab tunaikan apa yg patut bgnye. Jika anak itu kecil perlu penyusuan perlu sgt berada di pangkuan ibunye. Dan no rejection apabila ayah kandungnye ingin berjumpa maupun laksanakan tanggungjawabnye. Tabahkan diri, sebagai ibu berilah yg terbaik pada anak kandung berdepan dgn syariat Allah swt kelak..dan harap suami yang telah bercerai pun sudi buat tanggungjawabnye..jika tdk dia pun kelak harus juga berdepan pada syariat allah utk dirinye. Personal problem apart, dan jangan berlumba kerana masalah cerai ni.Buatlah terbaik pada amanat Allah yg tiada masalah pada pasangan. Allah maha menguji. Bersabarlah dan beri kasih syg pada anak itu dgn sebaik baiknye yg terbaik. Semoga dipermudahkan segala urusan utk membesarkan anak itu dgn kasih syg tanpa mengira siapa yg blh menjaga lebih. Anak ttp anak.

Baca lagi
2y ago

Terima kasih kerana komen mmberi pendapat🥰 🥺 Ya terfikir sekejap. Betul tu masa depan ank lagi penting.

Sorry awak. Sy x de pengalaman pasal nie. Pendapat sy la better awak yg jaga anak awak tu. Susah & penat mcm mn pun, at least kebajikan anak terjaga. Awak percaya ke si bapa akan jaga anak die betul2? Nk bg duit pun liat, apa ntah lg nk belanja untuk mkn minum si anak. Naluri si ibu nie lain, lebih closer kepada anak2. Takut nnt bg kpd si bapa, anak2 terabai dan mula mempersoalkan ibu mereka. Better si ibu jaga anak.

Baca lagi
2y ago

Terima kasih kerana komen mmberi pendapat🥰