Mittens

Bila betul2 boleh buka mittens/sarung tangan baby? Saya dah potong kuku baby then saya tak pakaikan sekejap nak tengok respon baby macam mana. Dia tercakar muka lepastu menangis. Saya potong tak cukup pendek ke atau dah potong pun memang kalau dia cakar pun akan luka juga?

9 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

lepas usia baby 2 minggu, saya dah tak pakaikan mittens. sebab naturally memang baby akan belajar rasa sakit kuku bila terkena di muka. tak berapa lama kemudian, baby akan elakkan kuku terkena muka. Potong kuku sekadarnya dan biarkan baby belajar untuk explore kawasan muka dengan tangan sendiri.. otak bayi sangat bijak dan cepat. mereka akan cepat belajar dan kawal pergerakan badan dengan sebaiknya. jangan risau, baby tak kan cederakan diri sendiri.. bila dia rasa tercalar, itu bermakna diri dia hantar sense pada otak bahawa tercucuk kuku itu sakit 😃

Baca lagi
TapFluencer

try trim lepas potong.. cuma kadang tercalar sebab baby kecik belum dapat control sepenuhnya lagi kekuatan tulangnye. kadang terkuat calar sikit2 walaupun xseteruk kuku panjang.

dua bulan kena buka sarung tangan,mmg biasa akan tcakar muka sndiri..kena potong kuku baby setiap dua Hari.. lama2 Bby xkn cakar2 muka da.

Saya pakai masa dalam ward je hahahaha balik rumah potong kuku so dah tak bermitten mana. Stokin je sampai 6 ke 8 bulan..

cukup sebulan sy dh xpkikn mittens. Lps potong kena trim bru xtajam. Kalau x mmg calar balar muka ank.

Saya tak pernah pakaikan baby saya mittens dari lahir. Kuku baby kena potong setiap 2/3 hari

TapFluencer

lepas potong kuku kena trim. kalau tak trim, pakaikan mitten tu hingga kuku tu dah tumpul.

Saya buka mittens anak selepas habis pantang. Biar dia explore sekeliling dengan tangan dia

saya bg pakai mitten 2minggu je..sbb nak bg tgn dia explore