Nursing strike ke ni

Baby usia 4 bulan 15 hari.. semenjak masuk 4 bulan kalau df baby macam main-main dan dia hisap sekejap je.. dalam 5-10 minit lepas tu dia lepas puting nangis-nangis.. saya check aliran takut laju.. tapi tak laju pun.. kalau bagi botol lagi dia tak hisap.. dia main dengan lidah ada la.. saya bukan apa risau berat dia tak naik.. nursing strike ke macam ni? Risaunya nk masuk kerja takut dia tak mau minum susu dengan babah dia..

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Nampaknya baby awak sedang mengalami satu perkara yang dipanggil 'nursing strike'. Ia berlaku apabila bayi menolak untuk menyusu secara tiba-tiba walaupun sebelum ini mereka biasanya menyusu dengan baik. Ini mungkin disebabkan oleh beberapa sebab, seperti ketidakselesaan yang dialami bayi, kesakitan, atau perubahan dalam rutin mereka. Salah satu cara untuk mengatasi nursing strike adalah dengan mencuba untuk mencari punca masalah. Cuba perhatikan adakah terdapat perubahan apa-apa dalam keadaan bayi anda, seperti sakit atau ketidakselesaan. Selain itu, cuba juga lihat adakah ada faktor luaran yang mungkin mempengaruhi perilaku menyusu bayi, seperti bunyi yang bising atau gangguan sekeliling. Sekiranya nursing strike berlarutan, anda boleh cuba beberapa langkah seperti menawarkan susu dalam suasana yang tenang dan selesa, atau mencuba posisi menyusu yang berbeza. Jika bayi masih menolak untuk menyusu, adalah penting untuk mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan kanak-kanak. Adalah normal untuk risau tentang masalah ini, terutama jika anda akan kembali bekerja dan risau bayi tidak akan menerima susu dari babahnya. Bagaimanapun, dengan mencari punca masalah dan mencuba kaedah yang sesuai, ia mungkin dapat diatasi. Jika anda masih menghadapi masalah, saya mengesyorkan anda untuk berjumpa dengan seorang pakar kesihatan kanak-kanak untuk mendapatkan nasihat lanjut. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak bantuan atau panduan, jangan ragu untuk bertanya di sini atau berjumpa dengan doktor kanak-kanak. Semoga baby awak dapat kembali menyusu dengan baik dan anda dapat mengatasi nursing strike dengan mudah. https://invl.io/cll6sd8

Baca lagi

Baby klu skjp kena bgi botol, skjp direct breastfeed, ada masa baby confuse smpai xnk nyusu. Sy ada baca ada org guna nipple shield klu x silap. Atau cuba je pujuk, cuba position lain2 dodoikn anak, dia calm down bru try lg bgi nyusu. Boleh check juga gusi klu dia rsa nk gigit2 slalu, mungkin gusi gatal, boleh bgi dia teether. Nurse dkt klinik sy bgi tips to breastfeeding mom spya mnum susu utk bgi susu tu pekat lg, rather than mnum air kosong je. Smoga mudah urusan sis.

Baca lagi
4w ago

Ya boleh. Seawal 4 bulan mmg dh ada baby yg dh tumbuh gigi.