Ketam

Assalamualaikum semua. Nak tanya betul ke masa pregnant takboleh makan ketam. Allah teringin sngt tekak ni nak makan ketam. Tp bila baca kat Facebook konon petua org tua tua dulu kan tk elok mengandung makan ketam. Tp tekak teringin sangat???

28 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Kalau ikut pantang org2 tua ni semua pun ada je yg xbole makan..ada je nnt jd apa2 kat anak. Kalau ikut perubatan dan sains ibu mengandung kena makan banyk mknan yg berkhasiat. Kalau dah semua nak dipantang, kesian xde khasiat utk ibu apalagi ank dlm kandungan. Kalau saya makan je apa pun tapi berpada2. Kejadian dan sifatnya tu kerja allah..bukan salah makanan sebab makanan dan hidupan tu allah juga yg cipta.

Baca lagi
4y ago

Alhamdulillah thankyouu ๐Ÿคญ

Sama lah dgn mil sy sotong xblh udang xblh ketam xblh ada je penyebab nnt lau sotong kononye nnt ank mcm sotong lembik tulang ank nnt.. Iye2 je tp blik rumah singgah beli sotong msk smbal sotong pergh sedap hahhaha alhamdulillah ank skrg umo 4tahun sht2 je xde lg mslh tulang

4y ago

Kan. Kite ni tringin sngt nk mkn. Tp bila balik rumah mil je kemain pantang tu ini. Last last makan sup sayur je๐Ÿ˜‚ btw thankyouu ๐Ÿคญ

VIP Member

Kalau bdn kita xde alahan..blh je mkn sis..mcm sy ritu bli shellout lg..mkn puas2 ngn husben..lepak2 ms wikend mkn..sbb tringin sgt nk mkn ketam..skali husben kata bli je shellout smua ada n dpt mkn xpyh msk sndri....๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†โœŒ

VIP Member

Waktu mengandung nk mkn apa mkn je la sis oii, lagiยฒ kalau mngidam. Buat apa nk tahanยฒ buat seksa je, lagi pon kite mkn bukan bnyak mne pon lain la kalau hariยฒ selama sebulan siang mlm ngadap ketam tu baru bahaya ๐Ÿ˜‘๐Ÿ˜‘

Da slamat ketam tu msuk dlm perut sy ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚.. Sy awl preggy mmg ngidam seafood,, ank 1st pn sma,, yg 2nd nk mkn ketam pla,, Jamah sikit je sis bg lepas tekak klu tkt..

Dari awal pregnant lgi mmg sllu mkn ketam. Xtau pun pregnant x boleh mkn.. Seminggu 2 kali makan.. smpai puas lah.. alhamdulillah skrg dh 36 week dh

Sy time preggy makan jer sis, xde masalah mungkin lain org lain jgak kan, tpi bgus sbb nnti c bb xkena apa2 alahan bila dia kuar

Blhnla makan...knp plak x blh...kalo mcm tu ikan sotong semua xblh la...heheheh..blh je mumy..kecuali masa pantang sbb takut gatal...

4y ago

Alhamdulillah. Tu lah, pelik jugak. Katanya kalau makan ketam anak jalan menyenget. Thankyouuuuu. Mlm nk g cari ketam๐Ÿคญ๐Ÿคญ

Saya makan je.. Sbb tringin.. Lpastu set kat mind first and last time preggy.. Nti dh hbis pntang makan balik pias2.. Hehehhe

Waalaikumusalam, sy masa anak kedua ngidam makan ketam masak lemak, boleh je makan ketam. alhamdulillah tak ada apa2.