Keluar darah

Assalamualaikum Saya nak tanya, saya sekarang mengandung 7 minggu.. saya ada bersama dengan suami.. lepas je bersama dengan suami, ada darah keluar waktu saya kencing terkeluar sekali dengan air mani suami.. tapi bila saya cek upt masih positif dan makin terang. Adakah ini normal.?

12 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

X normal puan, ada dua kemungkinan di sni mgkn 1. berlaku kecederaan ringan pada kulit vagina kerana kering (jika darah tu sedikit) ketika awak bersama dgn suami. 2. Ancaman keguguran sebab awak masi di fasa awal kehamilan 7w yg mana pada awal2 kehamilan ni sebarang aktiviti bersama dgn suami sgt tidak digalakkan sbnrnya kerana kandungan masih sgt fragile sbb baru je lepas penempelan/implantasi. So untuk mengetahui lebih lanjut lg awk boleh dtg ke klinik, xsalah dtg ke klinik dan tanya dr apa mslahnya di sni.. Pasal UPT tu pla misal kata kita gugur hari ni, jika awk cek upt terus2 tetap akan positif kerana hormon hcg tu masih dalam badan kita, yg mana ia akan ambil masa bbrpa minggu untuk kembali pulih dan hilang. Jadi nak tahu kita gugur or tidak adalah tidak valid untuk menggunakan UPT. Hanya dgn berjumpa dgn dr dan melalukan Scan TV (cucuk dari bawah) bru kita dpt tahu kita keguguran atau tidak.

Baca lagi
1y ago

Yes, betul. Klu blh elakkan dlu bersama dgn suami ya, sy sebaik tahu pregnant suami sendiri yg bagitau xnak bersama selagi kandungan belum masuk 2nd trim (16w). Yg penting bincang baik2 dgn suami klu mcm kes sy, suami yg berabis xnak sbb risau ok lah, tp ada jg suami yg kdg xnak bagi krjsama. Fkir utk kebaikan kandungan dlm badan. Dan ya btl selain tvs scan, kita blh cek menggunakan beta hcg jg.

Wa’alaikumussalam.. UPT mmg akan sentiasa positif sebab hormon tu ada lagi.. even lepas keguguran pun UPT still akan positif, akan amik masa 3-6minggu utk hormon tu hilang selepas keguguran.. Utk soalan awak, bleeding during pregnancy tak normal.. lagipun skrg awak 7w, dah melimpasi fasa penempelan.. Untuk confirmation boleh direct pegi emergency.. tapi maybe bersama scr ganas kot sampai bleeding.. if risaukan kandungan boleh pergi checkup yaa.. monitor bleeding tu ~

Baca lagi

sebolehnya jgn bersama dgn suami dulu awal kehamilan..takut kandungan fragile.. boleh bersama tapi secara lembut.. kalau boleh elakkan la.. bila btl² dah kuat baru boleh bersama.. UPT akan positif selepas keguguran..dia ambik masa jgk utk negatif selagi mana hormon HCG masih dlm badan..mcm sy complete miscarriage 21/1 aritu , skrg 15/2 UPT masih lg positif..

Baca lagi

Kandungan masih awal.. bergantung mcm mana awk bersama dgn suami.. sebarang pendarahan semasa mengandung walaupun sedikit tu dah di kira xnormal.. even kecederaan sedikit pada alat sulit semasa bersama.. sebaiknya blh ke klinik utk minta pandangan dari doktor..

saya skrg 8w . tak berani nk bersama . takut sbb masih lagi baru kan . awak bole jumpa doc ye . kalau boleh elakkan bersama semasa trimester 1 ni . stiap bdn org lain lain , ada yg ok , ada yg tak ok . jd hati hati .

Tak normal. Jumpa doktor. Doktor akan cek sama ada darah ada cedera sebab bersama atau darah dari pangkal rahim yg boleh menjadi punca keguguran

sy dlu pon mcm nie...pegi hospital doc ckp ancaman keguguran..jadi wat sementara nie sis jngn bersama ngan suami dlu..

Saya esoknya berdarah sbb kencing kotor. Tros scan alhamdullillah baby sihat.Klu blh elakkan bersama dlu awal2 ni

xnormal. Sila berpantang drp bersama, dptkan pemwriksaan doktor utk pemeruksaan kandungan dan juga vagina