bsp atau glocose

assalamualaikum nak tanya... berapa bacaan normal bsp atau glucose untuk ibu mengandung? sebelum makan bacaan gula 3.9 selepas minum air gula bacaan 5.9 adakah normal atau tak? sebab saya minum air gula menumpang di klinik swasta doctor cakap normal tapi tak tahu kat klinik kk normal atau tak... maaf tak tahu first baby

38 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

Bagus sis. Tak tahu tulah yang kena tanya. Biasalah kan anak sulung. Saya dulu pun macam awak juga. Berikut merupakan Garis Panduan Klinikal yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia: Sebelum makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 5.3 mmol/L 1 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 7.8 mmol/L 2 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 6.4 mmol/L

Baca lagi
VIP Member

Bagus sis. Tak tahu tulah yang kena tanya. Biasalah kan anak sulung. Saya dulu pun macam awak juga. Berikut merupakan Garis Panduan Klinikal yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia: Sebelum makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 5.3 mmol/L 1 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 7.8 mmol/L 2 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 6.4 mmol/L

Baca lagi

Bagus sis. Tak tahu tulah yang kena tanya. Biasalah kan anak sulung. Saya dulu pun macam awak juga. Berikut merupakan Garis Panduan Klinikal yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia: Sebelum makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 5.3 mmol/L 1 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 7.8 mmol/L 2 jam selepas makan, bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung adalah kurang daripada 6.4 mmol/L

Baca lagi

Macam saya pula, setelah 2 kali BSP sebelum ini mencatatkan bacaan yang baik, namun kelmarin bacaan pertama pada pukul 8 pagi menunjukkan bacaan 5.3 tahap gula dalam darah. Jika mengikut kadar biasa, bacaan itu adalah baik n doktor pun cakap normal sebab ia Masih di bawah 6.1. Tetapi mungkin orang mengandung ini standardnya berlainan kerana 5.3 pada bacaan pertama hari ujian BSP dianggap sebagai tinggi.

Baca lagi

Macam saya pula, setelah 2 kali BSP sebelum ini mencatatkan bacaan yang baik, namun kelmarin bacaan pertama pada pukul 8 pagi menunjukkan bacaan 5.3 tahap gula dalam darah. Jika mengikut kadar biasa, bacaan itu adalah baik n doktor pun cakap normal sebab ia Masih di bawah 6.1. Tetapi mungkin orang mengandung ini standardnya berlainan kerana 5.3 pada bacaan pertama hari ujian BSP dianggap sebagai tinggi.

Baca lagi

Samalah saya sis. Stressnya hari ni bila dapat result lepas minum air gula masa 28 weeks aritu, gula tinggi pulak.. hari ni kena pantau BSP ( bacaan paras gula) setiap 2 jam di klinik kesihatan.. pagi selepas 12 jam.. lepas tu 2 jam selepas makan pagi.. 2 jam selepas makan tengahari.. 2 jam selepas makan malam.. 4 kali berturut-turut kene cucuk. Sy tak sangka akan dapat kencing manis waktu hamil.

Baca lagi

Samalah saya sis. Stressnya hari ni bila dapat result lepas minum air gula masa 28 weeks aritu, gula tinggi pulak.. hari ni kena pantau BSP ( bacaan paras gula) setiap 2 jam di klinik kesihatan.. pagi selepas 12 jam.. lepas tu 2 jam selepas makan pagi.. 2 jam selepas makan tengahari.. 2 jam selepas makan malam.. 4 kali berturut-turut kene cucuk. Sy tak sangka akan dapat kencing manis waktu hamil.

Baca lagi

Bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung tidak boleh sewenang-wenangnya diterjemah oleh populasi umum. Ibu yang mempunyai tahap gula di dalam darah melebihi 7 mmol/L perlu diberikan khidmat nasihat pemakanan atau penukaran kaedah rawatan walaupun tanpa simptom. Bukan tu je, ia berisiko untuk mendapat komplikasi lain seperti preeklampsia, bayi besar dan pembedahan C-Section.

Baca lagi

Bacaan bsp yang normal untuk ibu mengandung tidak boleh sewenang-wenangnya diterjemah oleh populasi umum. Ibu yang mempunyai tahap gula di dalam darah melebihi 7 mmol/L perlu diberikan khidmat nasihat pemakanan atau penukaran kaedah rawatan walaupun tanpa simptom. Bukan tu je, ia berisiko untuk mendapat komplikasi lain seperti preeklampsia, bayi besar dan pembedahan C-Section.

Baca lagi
VIP Member

Tak pa tak perlu minta maaf sis. Bila dah jadi mak-mak ni mesti selalu kita risau kan, risau bacaan bsp tak normal nanti effect dekat baby lah apa lah kan. Tapi betul dah tu bacaan awak still normal. doktor swasta dah pantau leklok tu. Tapi bab pemakanan jaga ya kalau taknak kena diabetes masa mengandung. Nanti nk beranak pun susah tau bila bayi dalam perut besar gedabak

Baca lagi