KELIRU TTG PERANCANG KELUARGA

Assalamualaikum ibu2. saya firstmom anak dah 5 bulan. masih belum dapat period yg pertama (anak full breastfeed) x reti pacifier dan botol. Saya nak tanya, dalam tempoh tak period ni kalau bersama suami, perlu makan ubat perancang ke ? kalau makan ubat perancang mana yang tak effect susu badan ye ? atau kalau taknak ambil perancang , ok ke tak period2 , sebab ada misi yang takutkan saya atleast dah kena period dalam baby 6 bulan sbb takot kita ada cyst. lepastu kalau tak period ni kan, kalau suami pancut dalam ada chance ke kita mengandung lagi ?

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Waalaikumsalam. Ibu yang fully BF anak boleh tak datang bulan up to 2 years. Bergantung pada hormon prolactin yang ada dalam badan. Dan situasi ini juga normal. Kenapa 2 tahun? Sebab selepas 2 tahun perlu wean off. Saya tak pasti dari mana nurse tu dapat info. Apa yang saya beritahu awak ni info daripada my Gynae. Sebelum bersalin hari tu, gynae dah terangkan soal ini pada saya. Jadi saya tak panik bila saya datang bulan 7 bulan selepas bersalin. Soal perancang, maaf saya tak tahu. Saya tak ambil sebarang perancang. Rancang sendiri sahaja. Alhamdulillah sekarang anak sudah berusia 16 bulan.

Baca lagi
12mo ago

Tenkiu taw bg pandangan

Klu amek perancang pun, suami pncut dlm pun ade chance nk preggy ape tah lg yg x amek perancang pas tu pancut dlm.. klu period sis normal bley la nk plan sendri.. klu x period lg, susah nk plan sendri tnpe protection.. sme ade pncut luar or pki kondom la pilihan yg ok klu sis x nak amek prancang mcm pil/depo/iucd sume tu la..

Baca lagi
12mo ago

susah nk teka ble subur tu sis.. check gne opk ke?

tengoo keadaan badan juga sy try guna depo 3hari lepas nifas sy period bleeding non stop 2 bulan strait, terus sy berhenti perancang dan merancang sendiri, anak baru nak masuk 5month..susu badan masa ambil depo ok jaa..

12mo ago

sy dah 3 bulan lebih period pas 1st dose depo. mmg x amek dah depo. skrg merancang sdiri tp still period🥲

awak boleh je guna kaedah ni selagi awak tak period. tapi selamat sampai baby awak 6bulan sahaja

Post reply image
12mo ago

most wc. sy pon ada guna kaedah ni masa baby 1st bawah 6bulan. alhamdulillah mmg selamat. lepas 6bulan tu ja awak mmg kena jaga2

kalau tak berani tanggung risiko mengandung lagi, better ambik.

12mo ago

Takot berat badan naik la sis pakai perancang kan.