Sekadar meluah rasa dan mahu bertanya

Sy dah bersalin bulan 2 /24 ..skrg bby pun nak msuk 4bulan ..sy belum bersama suami atas sb selepas sy ambil perancang depo..priod jd tak betul ..stiap hri ada drah sikit² kdg bnyk ..kdg takde ...emmm..suami mcam bg hint dia nak tp sy bgtau sy takut lagi.( sbnarnya sb drah msih turun takut kalau on ttba drah turun)..ttba sy cek ig suami..dia stalk group janda...sy rasa takut sngt² tktau nak buat macm mna??? Buleh ke sy makan ubat benti drah???

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Kalau dah bersalin dan baby pun nak masuk 4 bulan, memang normal untuk badan kita melalui macam-macam perubahan. Selepas ambil suntikan perancang depo, memang boleh menyebabkan kitaran haid jadi tak menentu. Keadaan ini boleh menyebabkan darah keluar sikit-sikit atau kadang banyak. Untuk situasi sekarang, ada beberapa langkah yang boleh diambil: 1. **Berbincang Dengan Doktor**: Sebaiknya rujuk kepada doktor tentang masalah darah yang masih turun. Doktor boleh memeriksa dan mungkin memberikan ubat yang sesuai untuk menghentikan pendarahan. Jangan ambil sebarang ubat tanpa nasihat doktor. 2. **Komunikasi Dengan Suami**: Luahkan perasaan dan kebimbangan kepada suami dengan cara yang mesra. Terangkan kenapa anda takut dan risau. Komunikasi yang terbuka boleh membantu mengurangkan tekanan dan salah faham. 3. **Kebersihan Kawasan Wanita**: Pastikan kawasan wanita sentiasa bersih dan sihat. Produk dari https://invl.io/cll787k boleh membantu menjaga kebersihan dan kesegaran bahagian intim. 4. **Suplemen Selepas Bersalin**: Kadang-kadang, tubuh kita perlukan sedikit tambahan nutrisi selepas bersalin untuk pulih sepenuhnya. Suplemen dari https://invl.io/cll7871 mungkin boleh membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan. 5. **Perancang Keluarga**: Jika depo menyebabkan masalah, berbincang dengan doktor mengenai pilihan perancang keluarga yang lain. Mungkin ada cara yang lebih sesuai untuk anda. 6. **Masalah Emosi**: Perubahan hormon selepas bersalin juga boleh mempengaruhi emosi kita. Jika rasa terlalu tertekan, jangan malu untuk mendapatkan bantuan daripada kaunselor atau ahli keluarga. Jangan risau, semua masalah ada penyelesaiannya. Ambil langkah demi langkah dan minta sokongan daripada orang-orang terdekat. Semoga semuanya dipermudahkan! https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

sis you tak cuba cara lain ke untuk ons dengan suami? tak semestinta ikut bawah je kan... suggestion i u slowtalk dgn husband, lelaki mmg mcm tu sis... diorg tgk je sbb ada hajat yg tak dpt dilepaskan hmmm. opinion saya better merancang sendiri.