Masih ragu2

Sje test pg ney.. lg 3 ary nk period... 1 line terang 1 line pudar sgt.. mommy2 nmpk x? Smoga ade rezeki sy...

Masih ragu2
14 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

Ciri-ciri faint positive line : 1. Line kedua yang terhasil di kawasan yang berlabel Test muncul dalam window time yang diberikan. Ada sesetengan brand bagitau 5 minutes, ada sampai 10 minutes..Tapi most yang saya jumpa adalah 5 minutes 2. Warna faint line ni mestilah sama kaler dengan kaler kat Control line..Kalau brand A kaler pink, maka faint line ni mesti kaler pink jugak..Cuma kaler dia pudar la.. 3. Warna faint positive ni akan kekal warna yang sama walaupun dah banyak hari.. Ciri-ciri evaporation line : **Semua contra dengan faint positive** 1. Line kedua yang terhasil di kawasan berlabel Test muncul selepas window time..Line ni terhasil daripada reaksi antara komponen dalam urine dan dalam test..Jadi sangat penting untuk baca result dalam window time sahaja.. 2. Warna line yang terbentuk selalunya kelabu-kelabu gitu..Pendek kata tak sama kaler dengan line dekat Control line.. 3. Warnanya lama-kelamaan akan semakin pudar dan akhirnya hilang.. Okay, apa nak buat kalau masih ragu-ragu yang ini faint positive atau evaporation line..Ini caranya..Mudah saja.. 1. Keringkan UPT yang diragui tu..Biar dia kering sendiri..Jangan guna hairdryer ke apa ke..Make sure betul-betul kering.. 2. Lepas dah biar UPT tu kering kontang, titik beberapa air kosong dekat kawasan berlabel Sample tu..Sebelum ni sample kita adalah air kencing..Sekarang ialah air kosong je.. 3. Kita akan nampak air tu lalu dekat bahagian Test and Control..Sebab tu kena make sure betul-betul kering ye..Jangan kalut-kalut..Saya tau sapa pun mesti nak tau kepastian secepat mungkin kan..Hehehe 4. Okay ni la masa yang ditunggu-tunggu..Lepas air tu dah lalu kat situ, kalau warna kat Test line maintain je..Maknanya still pink atau blue (ikut warna Control) dan tak hilang, itu bermaksud line tersebut adalah faint positive ! :) 5. TAPI, sekiranya warna tu hilang, maknanya line tadi tu adalah evaporation line sahaja.. Air kosong tadi dah tolong basuh line tersebut..

Baca lagi
4y ago

Sis pon da start check upt... now dpo9. Nak buat sampai dpo14.. sampai delay period (if ade lekat this month la )

VIP Member

2 line tpi awk nye terrrlalu samar.. Cam saya bebaru dlu.. Awk +ve thinking je ok.. InsyaAllah klo ada, ada laa.. Sbb saya pena check camni bfore delay period.. Then da delay makin terang..

Post reply image
4y ago

Aamiin... takot jgk.. sbb sblm ney da gugur ha.. rsau je..

VIP Member

Trace bbt so far.. suhu tgh tinggi starting 37°c.. sis sy mmg cek upt hari mulai semlam.. just nk tgk line ade perubahan kaler ke ape..

Post reply image
4y ago

Kite da period smlm.. lega mmg period regular n ontime..

Sama macam saya. Cek awal. Hari 1st macam ni. Hari2 saya cek makin terang. Kalau banyak upt, test la hari2

4y ago

Tue la.. sblm test jgk.. memg negative...

nnti chek lg sis insha allah dia akan naik terang. Sy mula2 mcm ni jgk check seminggu sblm period.

4y ago

Tue la.. lg 3 ary je ha.. harap2 ade rezeki..

Xnampak. Repeat la lagi selang 2 hari. Kalau ada, selang 2 hari line dah makin terang.

Semoga ada rezeki awak..kalau sy check lepas delay period 4hari

4y ago

Tue la.. sje je test ha.. klu xpeeiid 21hb ney.. tggu 2 ke 3 ary test blk.. 😊

VIP Member

Nanti kalau dah delay period baru buat lagi sis

VIP Member

Mcm tkda je pun,kalau kbur nk grey2 mcm tu

Try lg in few days kalau lewat. Amin