Takthu nk rasa apa

Saya pregnnt ank xsah taraf. Tpi dh kawin masa pregnnt 6bulan. Alhamdulillah kawin dh 2bulan lbih. Skrg dh 35w. Masalah sya tinggal dgn abh sya dan tiap kli sya dgn suami ada gaduh sikit mesti dia kata sya ptut bersyukur sbb dia nk kawin dgn sya. And ayat tu kadang terpikir dia ikhlas tak nk kawin senanya, dia bhagia tak perkawinan ni atau dia rasa terpaksa. What should i do and feel. Makin hari makin rasa i can live without husband. Mula mula ritu sya dah bgithu family, sya xnk kawin. Sbb sya thu laki tu mcm mna. Tp family paksa juga suruh kawin. Tiap kli gaduh, dia akn blik rmh mak dia dan sya stay rmh abh sya. So what the point kawin? Kitorang salu gaduh psal duit, psal abh. How can he tell me that my father sibuk nk thu psal rmh tngga kami. Abh just tnya brg bby mcm mna, duit pkp dh masuk ke. Pdhl abh xmintk satu sen pun duit. Last sya bgi kad yg bpn masuk, lantak lah nk buat apa. Sya salah pilih suami ke? Tp xdinafikan la klo sya sakit tgh mlm dan xblh tdo mmng dia akn jga sya betul betul. But at last dia aln ungkit. Tolong doakan hubungan ni kekal sampai bila bila. Aamin.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi, saya pun dalam situasi yang sama macam awak. Bezanya saya tak berkahwin, walaupun family ex bf saya tu tahu. Even family dia taknak dia kahwin dengan saya sebab katanya dia tak bersedia lagi masih belajar, dan saya pun masih belajar. Tapi Alhamdulillah, setiap hari saya minta doa pada Allah supaya bagi saya petunjuk adakah dia adalah yang terbaik untuk saya. Dan saya sendiri cakap pada ayah dia, saya yang taknak kahwin dengan dia (plus, dia pun taknak sebenarnya masih mengejar dunia) even ex saya lari dari saya walaupun family dia dah tahu. Ada part saya rasa macam saya ni hina sangat pada family dia yang keluarga islamik. Even parents dia sampai sudah tak datang jumpa or minta maaf sebab dia taknak kahwin dengan saya. Alhamdulillah abang saya tak paksa saya kahwin dengan ex saya tu or paksa family dia sebab dia pun taknak saya buat satu kesilapan yang lebih besar. Mungkin Allah tengah aturkan jalan yang lebih baik untuk saya sebab saya rasa yakin saya taknak kahwin dengan dia even dia nak kahwin sekalipun. Sebab saya takut kehidupan saya akan lebih teruk kalau saya kahwin. Walaupun saya tak ada mak ayah, saya pilih untuk teruskan kandungan dan untuk jaga anak dalam kandungan ni nanti. Awak janganlah rasa terbeban InsyaAllah Allah permudahkan segala jalan awak. Kadang tu semua ujian, saya doakan awak sentiasa kuat untuk jadi seorang ibu dan isteri yang baik. Sentiasa positive okay ๐Ÿ˜Š

Baca lagi

Pada pandangan saya, Itu adalah tekanan didalam rumahtangga. Adat lah berkahwin dlm keadaan tidak bersedia ekonomi nya. Untuk diri sendiri, lagi utk orglain dan berkongsi. Cinta mmg tak setanding dgn wang. Tapi, tanpa wang cinta boleh rosak. Faham tak maksud saya? Bila ada wang, rumahtangga senang. Gaduh pon bole tenang. Bila takde wang, semua berungkit, rumahtangga pon tak tenang. Jadi kat sini, pada saya tu cabaran utk rumahtangga awak. Banyakkan sabar. Bersyukur. Dan duduk bincang dgn husb, macam mana nak naikkan sumber pendapatan keluarga. Mungkin awak bole jual online? Dan pasal ayah awak, saya percaya dia sayangkan anak perempuan dia. Dia risau anak perempuan dia. Agak merumitkan merimaskan. Tp itulah dia kan, tambah pula duduk sebumbumbung ibubapa. SABAR & BUKAN SABAR TADAH JAA. KENE USAHA CUBA CARI JALAN.

Baca lagi