Puasa tapi tk selera waktu sahur dan berbuka puasa

Saya nk tanya kot2 ada mummies kt sini yang ada pengalaman serupa. Saya bru 8 week dan saya memang berpuasa sepanjang ramadhan ni. Alhamdulillah dah check dr 7 week haritu dan dr kata baby okay. Cuma masalahnya sekarang, saya tak berselera untuk makan waktu sahur dan juga waktu berbuka. Sy mkn tp tk banyak. Nasi mmg tak makanlaa sbb tk selera. Sy just makan buah dan sometimes sy mkn sup. Cuma kadang2 ada waktunya, waktu tengari sy lapar sangat sbb mlm tk brapa selera makan. Tp sy tkde pitam2 atau mual2, cuma badan rasa letih sikit. Sy banyak rujuk google, dan rujuk dlm group ni jgk, katanya syarat untuk berbuka puasa bg ibu hamil bila badan kita tak sihat, kurang air, kurang gula,naknpitam dn sebagainya. Sedangkan saya cuma tak tahan menahan lapar, sbb mlm mmg sy kurang makan walupun dipaksa sbb akan muntah. Kecuali su mkn buah sikit2. Sedangkan siang hari sy ada selera untuk makan nasi. Persoalannya di sini, bolehkah sy berbuka puasa hanya kerana tidak tahan lapar kerana sukar untuk makan waktu sahur dan berbuka puasa? Maaf panjang. Terima kasih mummies yang sudi respon dan berikan feedback positif. Sy buntu jgk skrg. 😅

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

kalau rasa dah tak tahan lapar waktu siang itu tanda janin perlu air dan sedang lapar. sy rujuk drpd dr pakar puan. so di galak kan utk berbuka. risau jugak nutrisi x mencukupi. sy pon sama kes dgn puan. puasa ke 12 sy dah tak berpuasa sehingga kini. sbb sy mmg masi ada alahan2 sprti sakit ulu hati,perut kram dan sedikit mual.

Baca lagi
1y ago

Puan pun ada msalah makan waktu sahur atau berbuka ke? means takde selera makan waktu tu?

Mestilah boleh awak. Sebab awak kurang berselera untuk makan. Tak digalakkan berpuasa pun sebenarnya untuk keadaan awak yang macam ni. Makan dengan kuantiti yang sedikit, tetapi kerap. Cari apa apa makanan yang kena dengan awak. Banyakkan try & error.

1y ago

Insha Allah saya cuba. Terima kasih ya❤️ Macam ragu ragu nk berbuka sbb dr kata sya boleh je berpuasa. sbb kandungan air dlm badan cukup dan blood pressure pun normal..cuma kadang2 tak tahan sgt lapar.