Induce 38 weeks paksa lahir

Saya nak tanya. Saya skrg 31w. Akan di induce utk paksa lahir 38w. Saya gdm on med dan insulin. Tapi tadi pakar bgtau yg kalau induce tak semestinya baby akan keluar. Maksudnya induce 38w tu tak confirm paksa lahir la ye? Jadinya saya nk apply cuti mcm mna ye? Saya pening. Sesiapa ada pengalaman yg boleh kongsi ke? Saya stay di johor dan nak bersalin di perlis. Di johor takde siapa dpt jaga saya berpantang. Ni first baby.

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

sy ad pengalaman induce 2 kali dan bakal induce kali ketiga september ni ..maksud doktor " induce x semestinya bby kuar tu kekadang jalan x bkk atau akan jd risiko lain pd bby dan ibu so doktor akan emergency czer .... awak apply je cuti sebelum 38 weeks tu ..sbb bila awak dh masok wad serah diri awak mesti bersalin .samada normal atau czer ..

Baca lagi
12mo ago

Baik baik, baru saya faham. So memg 38w saya terus warded la ye sampai bersalin selama 2 minggu tu… faham2… thank you sis atas infoo

induce tu mksdnya puan akan masuk wad Dan dia akan masuk ubat utk paksa bersalin. mksud dia bukan terus bersalin... kdg2 ada yg 3-4 hari bru bsalin. ada yg xbjya induce kena cser ..tpi mmg puan akan dduk dlm wad smpai melahirkan.. puan blh mtk cuti start yg masuk wad tu. biasa msuk wad sehari sebelum . so puan akn dpt trikh utk masuk wad nti.

Baca lagi
12mo ago

Ooooooh faham faham. Smlm nak tanya pakar pun mcm confuse. Saya ingatkan if induce baby tak keluar means saya discharge. Maksudnya memg tempoh dua minggu tu saya akan lahir jugak ye cuma tak tahu bilaaa… thank you sisss. Saya nervous first babyy.

ikut tarikh kena serah diri.awalkn dlm 2-3 hari sblm trikh serah diri.kira sehari utk perjalanan blk ke perlis, 2 hari utk berehat,lpas tu bru serah diri.

12mo ago

Baik sisss, saya ikut nasihat sis. Jadi susah sbb pihak tmpt kerja nk bukti tarikh tpi doktor belum sign. Doakan saya yaaa…