Baby di NICU / SCN kenapa??

Salam. Siapa ada pengalaman baby bukan baby pre-mature kena tahan di NICU/SCN ? berapa lama dan kenapa? baby saya kena tahan sebab jangkitan kuman, kena on antibiotik n oxygen. skrg day 34.

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

Baby saya dulu masuk Nicu jugak, dalam seminggu cmtu sebab on antibiotic. Sebab saya ada sepsis, air ketuban terkena infection so kena emergency czer. Jadi baby kena on antibiotic untuk buang kuman yang dia dah tersedut dari air ketuban tu. Kalau takde masalah pape cuma seminggu jelah, sebab nak tunggu antibiotic habis. Tapi kalau on oxygen tu saya tak sure, kena tunggu sampai paru2 baby elok balik kot

Baca lagi
12mo ago

Salam nak tanya, waktu baby awak masuk Nicu ni, nurse bagi susu fm ke ataupun nurse mintak awak pump susu awak?

Promo terbesar expert care sudah dimulai, diskon hingga Rp.100.000 sedang berlangsung di shopee, ada juga voucher diskon 100% alias gratis bagi bunda yang beruntung. Buruan cek di https://shope.ee/9UfEMMqqTg (id-3501170)

Puan ada gbs positif ke? Ada banyak faktor juga baby bukan prem ditahan antaranya yang jangkitan kuman tu. Biasanya bila jangkitan kuman dah tiada dan anak boleh bernafas dengan baik baru dibenarkan pulang.

3y ago

tak. saya tak bukan gbs+. cuma baby dah berak dlm perut.

Ank first 1mlm dkt NICU sb hmpir lemas..lpas NICU msk wad bhgian bby 4mlm sb kuning, alhamdulillah suami pjuk2 nurse, blh bwa blik..

3y ago

dh keluar hari ke 37

klo mcm saya sbb sy ade gbs.. baby mmg kne tahan dlm scn.. dlm 5 hari mcm tu

3y ago

baby saya dh berak dlm perut masa nak bersalin. jd dia termakan najis dia. so kena tahan sbb on antibiotik n oxygen. skrg dah day 36 dekat scn😭