Soalan Penting dan Serious!

Salam, saya sekarang dah 35 weeks. Kesilapan saya sebab tak pernah check up kerajaan. Sekalipun tak pernah sbb kekangan masa. Tapi semenjak dua hati saya rasa sangat tak sedap dan berniat taknak teruskan beranak dekat hospital swasta sbb saya ada masalah seperti GDM on medication. Dan doktor bagitahu baby akan ditahan lama jika GDM saya makin teruk. Dan ada banyak complications lagi akan berlaku. Record check up yg saya pernah buat kat hospital ada dlm file mereka dan mereka simpan record tu, saya da Cuba minta banyak Kali tapi tak dapat. Soalan saya: 1. Andai sampai masa saya nak beranak, saya ke hospital kerajaan tapi adakah saya akan ditolak kerana tiada apa apa buku atau maklumat utk rujukan doktor. 2. Bagaimana jika saya berjaya dapat record check up tu, adakah sampai masa saya hanya terus pergi ke hospital kerajaan untuk bersalin. Boleh ke saya tahu cara yg betul? Saya dlm keadaan ketakutan dan sangat buntu sehingga saya jadi murunh dan tak boleh tidur malam.

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Skarang nie awak ada x buku pink walaupun check up di hospital swasta tu? Record check up tu ke buku pink? Kalau awak ada buku pink, x kisah, KK punya buku pink ke @ klinik swasta buku pink ke @ hospital government buku pink ke @ hospital swasta buku pink ke, x de masalah kalau awak nk beranak di hospital kerajaan. Janji ada buku pink tu. Ye betul. Bila dah sampai tanda2 bersalin, terus pergi ke bahagian PAC hospital kerajaan yg awak nk bersalin tu.

Baca lagi

sbb kekangan masa je awk tak nak buka buku dekat KK. huhu kalau nak bersalin swasta, ibu yg ada masalah confrm kena tolak ke kerajaan. sbb swasta nak yg ibu yg tak ada masalah je. toi apa apa pun pergi jelah hospital kerajaan direct tanya diorg dari awk tanya sini. kalau ada buku pink swasta bawa sekali. semoga dipermudahkan urusan awk ya.. semoga mommy dan bby baik baik saja. go pergi hospital kerajaan tanya terus!

Baca lagi
10mo ago

Betul tu. Yang kena tendang ni selalunya hospital swasta yang biasa2 bukan hospital pakar swasta. My mom high risk pregnancy fully checkup and bersalin di hospital swasta, tak kena tendang pun. High risk sebab faktor umur dan GDM. In fact, adik beradik saya 5 orang. Lima2 fully checkup dan bersalin hospital swasta.

Swasta tak tendang ke gov pun sebenarnya even high risk pregnancy. Kebanyakkan yg tendang tu spital swasta yg biasa. Kalau yg ada pakar diorang layan je sakit apa pun kita and bby. Kita je la xlarat nak layan bil yg mahal. Record dalam sistem dorang xperlu pun. Kita kan diberi buku rekod kehamilan jugak (kalau gov panggil buku pink) sis bawak je buku tu kat gov kalau nak beranak gov. Xde masalah

Baca lagi

Sis, pergi la KK terdekat. Minta consult dari diorang. Belum terlambat lagi selagi belum bersalin. Jangan stress2.