Tips perjalanan jauh diawal kehamilan. Ada siapa2 y sudi share tips?.. 🙂 Kandungan 12 minggu

Perjalanan dari KL ke Perlis..#firstmom #ingintahu #bantusharing

12 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi awak. Saya share pengalaman saya pregnant. 5w lebih kurang, masa raya. Jb-kuantan, wajib benti mersing sbb dalam perjalanan tu ada benti nak muntah, kat mersing topup balik makanan. Then sampai kuantan pun muntah lagi. Kuantan-temerloh-jerantut pun ada benti. Everything went well, cuma banyak benti sbb nak muntah je. Saya tak ada prepare any bantal or minyak angin. Sbb ada baca minyak angin kita tak boleh sembarang2 nak pakai, takut. Dari trimester 1 sampai hujung2 trimester 2 kalau ulang alik pergi mana2 tak ada alas bantal. 😅 gamble sgt mungkin. Tapi saya bawak je lah buku pink tinggal dalam kereta. Masuk trimester 3 makin kerap dalam kereta, masani ada bantal dahhh. Kita beli kat tiktok, bantal comel, untuk alas sisi perut kiri kanan, 28w-30w join rewang family day, duduk dalam kereta pi genting, jalan2 kl. 33w saya masih attend wedding, jb-kuantan, then kuantan-kl-jb. Hehehe last dah tu berjalan jauh. In few days masuk 36w dahh, so far tak ada apa2.

Baca lagi
5mo ago

okey... tq sharing dan bg info... 🙂

Kalau pregnant jalan jauh, kena selalu berhenti gerak2 kaki dan berjalan. Sebab kalau x buat, risiko utk darah bergumpal Dalam kaki meningkat,kalau dah bergumpal dari kaki naik ke darah paru2, akan dapat ‘pulmonary embolism’- ibu2 boleh mati ye. Risiko meningkat di setiap usia kehamilan. Mmg pernah jadi terhadap ibu naik kereta dari kl ke kelantan sebab ibu x begerak Langsung sebab pangku anak

Baca lagi

kalau tak ada masalah kesihatan, ok ja nk travel jauh2.. kalau risau, boleh tanya Dr yang check up kita tu dulu. Saya masa 3 bulan, naik bas ulang alik kelantan ke Perlis, masa 5 bulan drive ulang alik dari kel ke perak, 8 bulan travel kelantan ke Penang.. pastikan bawak buku pink dan apa2 yang buat kita selesa (bantal,makanan etc..)

Baca lagi

Pengalaman saya.. KL-Maldives time awl mengandung.. waktu tu risau juga. Tp klu sis pcaya ktahanan badan sis.. boleh je. Saya alhamdulillah x ada alah atau muntah2 waktu awl mengandung. Saya siap buat aktiviti kayak, brenang, Wokey.. tp kita sndri tau tahap ktahanan badan kita.

Baca lagi
5mo ago

wah jauh betul tu jalan2.. 😀.. btw tq utk info n sharing

Sy pon masa 3 bln, Kl ganu 12jam..tiap rnr berhenti 🤣 tp doc ckp 2jam skli berhenti jap..trun jln2 rengang2 badan..alas duduk dgn bantal pelapik kerusi..adjust seat yg selesa..perjalanan lama2 sakit jgk pinggang 😂

TapFluencer

hi sis. jangan lupa bawa buku pink. tiap 2 jam stop untuk rehatkan badan. bagi jalan sikit kaki tu. jangan duduk lama sangat dalam kereta. bawa bantal kecil dan minyak angin. semoga dipermudahkan.

5mo ago

Noted... tq utk info... 😀

seeloknya jgn trlalu lma dduk dlm kreta bila prjlanan lama@ jauh ..bykkn berhnti² n rest skjp .. lapik bntal di pinggang n bwh punggung bg mngurangkn gegaran😊 sbb bby msih awal fsa pnempelan.

5mo ago

sama²☺️

saya xsejauh itu cuma pernah kluang-port dickson. mesti ada bantal kecik utk support badan blkg, mknn ringan sbb perjlnn jauh, minimumkn seboleh mungkin beg

5mo ago

Okey.. tq ya...🙂

Boleh jee sis. jangan risau cuma keena berhati2 sikit. sy pun byk berjalan jauh masa awal2 preg. Alhamdulillah okay. banyakkan berdoa dan jangan laju2

5mo ago

In Sya Allah.. tq untuk info ya.. 🙂

bawa buku pink , bawa bantal untuk alas pinggang jalan jauh sakit belakang ni penting kena ada , plastik dengan minyak angin.

5mo ago

Tq utk info 🙂