First baby

Nak tanya pendapat sikit... Saya ingat nanti nak berpantang dekat rumah mak saya dalam 3 atau 4 hari mcm tu sebab ada kawan mak nak jaga saya dalam pantang.. Kawan mak saya tu dia bidan dan memang ramai orang ambik dgn dia bila pantang.. Cuma kawan mak saya nie,dia nak sangat2 jaga saya dan bayaran pon dia tak letak harga..dia cuma cakap ikut atas saya nak bayar berapa pon .....sebab dia dengan mak kawan baik dan saya pon dah kenal dari kecik lagi... Tapi kan nak tanya boleh ke lepas saya habis berpantang dekat rumah mak ...saya terus balik rumah sendiri sebab suami kerja dan kalau boleh nak jaga sama2 baby dengan suami nanti.. Tak ada apa2 kan..kiranya rumah mak dengan rumah saya perjalanan dalam 1jam lebih macam tu... Mak saya kerja dan biasanya balik dalam pukul 4 atau 6ptg macam tu.. suami masa saya bersalin nanti dapat cuti seminggu dan kalau kerja biasanya balik dalam pukul 3.30ptg Area rumah saya kiranya satu blok semua adik beradik mak mertua dan biras saya...kalau time suami kerja boleh mak mertua tengok2 kan.. Cuma saya terpikir biasanya kalau lepas bersalin ada checkup dekat klinik tak ye sebab bukan apa saya 3hari nak berpantang rumah mak ...jadi risau pulak nanti misi dekat klinik desa bising.. klinik desa belakang rumah saya je😁😁 #seriusnanya #firstmom #firstbaby

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

pndpt saya, mungkin awk boleh consider stay dlu kt rmah mak tu psl awk ckp first baby so byk jgk benda nk kena bljr dan awk sndiri trjaga. sampai la waktu awk dh ready / badan dh gagah nk balik rmh sendiri psl nanti suami kerja jgk, jadi tk boleh nk focus kat awak 100%, tkut nanti awak pulak stress. lagipun 1jam lebih shj jarak rumah.

Baca lagi
12mo ago

mak saya kerja sis dan balik kerja pon tak menentu.kadang pukul 4 atau 6ptg bru balik... kalau suami saya msa dalam pantang nanti dapat cuti seminggu dan kalau kerja balik pukul 3.30 ptg mcm tu.. kalau masa suami kerja ada sedara mara dan mak mertua tengok2 kan sbb kiranya satu blok kawasan rumah saya nie semua adik-beradik mak mertua dan biras saya... tapi tulah...3hari saya kena berpantang dekat rumah mak saya sbb kwn mak nak jaga saya dgn baby..semua kawan mak yang uruskan..mandi,bertungku,siapkan baby semua kwan mak buat .. tapi saya terpikir pulak biasanya kalau lepas bersalin ada checkup baby dan saya ke tak dalam masa 3hari berpantang tu...pening dahπŸ˜”πŸ˜”

klu baby awk xde jaundice xde masalah pun. sbb nti awk yg penat nk ulang alik checkup. better duduk 1 tempat utk mudahkan awk bgerak.

12mo ago

biasa klau lps bersalin ada checkup ke sis.sbb sya 3hari je ddk rmh mak ..lps tu sya terus blik rmh sndri...