5 bulan lepas bersalin

Hi mommy semua . Saya first mom/24y . Baby saya sekarang dah 5 bulan . Saya bersalin normal . Sekarang ni memang saya cepat penat & takda tenaga langsung . Saya dah berhenti kerja . Sekarang memang full time jaga anak je . Bila suami ajak saya selalu tolak . Kesian suami saya rasa berdosa betul 😭 Boleh suggest tak jamu apa yang sesuai lepas bersalin ni . Bagi tambah tenaga , mengetat memontotkan , bagi elok untuk dalaman . 🤣 And lagi satu rambut saya gugur teruk sekarang . Kat mana mana ada je rambut saya . Pastu kesan strechmark pun banyak bergaris panjang hitam . Haihhh malu betul dengan suami , benda tu yang buat saya rasa insecure nak bersama .

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi mommy, Saya faham perasaan mommy yang sedang merasa letih dan tak bertenaga selepas bersalin. Memang normal untuk merasakan kepenatan dan keletihan dalam tempoh ini. Sebagai seorang ibu yang sudah berpengalaman, saya ingin memberikan beberapa cadangan untuk membantu mommy. Untuk meningkatkan tenaga dan mengetatkan otot-otot dalaman mommy, mommy boleh cuba minum jamu seperti jamu berpantang atau jamu selepas bersalin. Jamu-jamu ini boleh membantu menghilangkan rasa letih dan memberikan tenaga yang lebih kepada mommy. Mommy juga boleh mencari makanan yang kaya dengan zat besi dan protein seperti daging, ikan, sayur-sayuran hijau, kacang-kacangan dan buah-buahan untuk tambah tenaga. Untuk masalah rambut gugur, mommy boleh cuba menggunakan produk rambut yang mengandungi bahan semulajadi seperti minyak kelapa dara atau minyak argan. Ia boleh membantu memperbaiki kesihatan rambut mommy dan mengurangkan kerontokan rambut. Selain itu, mommy juga perlu menjaga kebersihan rambut dan hindari mengikat rambut terlalu ketat. Untuk masalah stretch mark, mommy boleh cuba menggunakan produk losyen untuk mengurangkan dan mencegah stretch mark. Produk ini boleh membantu memudarkan garisan hitam pada tubuh mommy. Saya juga ingin mengingatkan mommy bahawa stretch mark dan rambut gugur adalah perkara biasa selepas bersalin. Jangan risau atau malu dengan suami kerana ia adalah cabaran biasa yang dihadapi oleh kebanyakan ibu selepas bersalin. Teruskan berusaha dan jangan ragu untuk mencari bantuan jika diperlukan. Semoga cadangan saya dapat membantu mommy. Jangan lupa untuk sentiasa menjaga kesihatan dan kebahagiaan diri sendiri dan keluarga. https://invl.io/cll6sd8

Baca lagi

rambut gugur lepas bersalin normal. tenaga tak perlu jamu. cukup jaga makan, kena banyak bergerak supaya sentiasa fit. mungkin awak stress, tu yg rasa lemah lemau je. kena happy2 jaga anak, baru mood pun okay. nak ketat nak montok kena bersenam. jamu bukan caranya kalau rasa. insecure dgn badan, tutup lampu hehe. tapi tak perlu insecure lah. kena bangga sebab tu bukti kita dah lahirkan zuriat suami kita.

Baca lagi