Kerajaan atau swasta?

Mommies semua dah survey ke hosp mana nk bersalin? Saya 1st time mommy.. so agak excited + takut.. boleh share pengalaman/ pendapat? Yg mana better ye, hospital kerajaan, swasta, atau FPP?

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya faham perasaan mommies yang sedang mencari tempat bersalin yang terbaik untuk pengalaman pertama sebagai ibu. Setiap pilihan mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Hospital kerajaan biasanya lebih murah dan menyediakan perkhidmatan yang baik, terutama untuk kes-kes kecemasan. Mereka juga dilengkapi dengan kemudahan pakar-pakar yang berkelayakan. Namun, masa menunggu boleh menjadi lebih panjang dan kurang privasi, terutama ketika ramai pesakit. Di sisi lain, hospital swasta sering kali memberikan lebih banyak keselesaan, kemudahan yang lebih baik, dan juga masa menunggu yang lebih singkat. Namun, kosnya juga lebih tinggi. Untuk FPP (Faedah Persaraan Pekerja), ia adalah pilihan yang baik jika anda mempunyai coverage yang baik daripada majikan anda. Ia memberikan fleksibiliti dalam pemilihan hospital dan perkhidmatan yang ditawarkan. Pilihan terbaik bergantung pada keperluan dan kemampuan kewangan setiap individu. Anda juga boleh mendapatkan pandangan dari doktor atau ibu-ibu yang pernah mengalami pengalaman bersalin di tempat yang berbeza. Ingatlah untuk membuat keputusan yang terbaik untuk anda dan bayi anda. Semoga pengalaman bersalin anda nanti akan berjalan dengan lancar. Amin. https://invl.io/cll6sd8

Baca lagi

Kalau sis ada budget, nak husband sentiasa ada di sisi, boleh pergi ke hosp swasta. Macam saya, saya bersalin je kat hosp gov. Mak saya selalu pesan banyak² kali nak bersalin macam mana sekalipun pergi hosp gov sebab kalau ada apa² kes kat swasta, dorg akan tolak ke gov. mak saya dulu nurse gov. jd sy follow la apa yg mak sy ckp + husband sy keje gov so boleh guna GL husband 😊 ada je hosp gov yg benarkan suami teman bersalin kecuali kalau kena czer. sis kena search sendiri hosp gov mana yg ada benarkan. Tak dinafikan ada yg layan kita dengan kasar, ada yg layan kita dengan baik sgt. Yang penting baby dan ibu selamat. fikir yg baik² je 😊

Baca lagi

Terpulang pada awak dan suami. Macam saya dan suami sama2 nak involve dalam pregnancy. So kami pilih hospital swasta islamik. OBGYN semua perempuan. Nurse/staff dalam maternity ward semua perempuan. Kaum lelaki para suami sahaja. Husband yang jaga dan teman dari labour room sampai lah dah masuk wad. 3H2M admitted. Memang ada husband je kat sebelah. Plus pernah dengar pengalaman cousins yang bersalin gov, saya tak kuat untuk hadap semua tu.

Baca lagi
4w ago

Alhamdulillah bersalin normal dengan bantuan vacuum. Saya GDM on diet & GBS +ve mom, stay 3D2N total RM10k++. Untuk antenatal checkup pula average dalam RM150-RM300 per session. Pengalaman saya, saya sangat bersyukur dan gembira sepanjang saya dalam hospital. Doktor, nurse, staff semuanya okay, baik dan sangat membantu. Plus PUSRAWI ni hospital rakan bayi. Salah satu faktor kenapa saya pilih hospital ni. First feeding session, saya dapat guidance daripada lactation nurse. Sangat2 membantu untuk saya. Nurse ajar cara lekapan, posture badan, cara marmet, etc. Takde apa yang saya nak complain, Alhamdulillah semuanya baik dan berjalan dengan lancar. InshaAllah next baby pun akan ke sini jugak.

abg rakyat Terengganu, hospital kerajaan dah cukup mewah dan selesa. tak terfikir utk ke swasta