time makan ubat tambah darah

hi mommies, nk tnya , klau makan ubat tambah darah time siang boleh ke ? takda gap . kira makan ja ikut kita . takda nk makan malam sebelum tido or makan pagi ,takda gap 2 jam lepas makan ke apa ke . ada tak yg makan waktu siang ? *saya makan ferrous fumarate

4 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya makan waktu siang tapi ada gap 2 jam sebelum atau selepas makan. Awak taknak gap 2 jam takpe. Tapi awak kena ambil tahu makanan yang awak ambil sebelum atau selepas makan ubat tu, akan ganggu penyerapan ubat zinc atau tidak. Contoh sumber makanan yang menggangu penyerapan ubat zinc - caffein - dairy product - eggs * ini antaranya. Dan seeloknya makan dengan konsisten pada waktu yang sama. Contoh awak makan waktu siang, then stick makan pada waktu siang. Untuk optimum absorption. ?

Baca lagi
9mo ago

Most welcome

Better jarak 2hrs sebb tdak ubat tu mcm tak diserap dengan baik boleh google ,

awak makan ferrous fumarate tu ok tak? saya makan cirit birit

9mo ago

oh ingat saya sorang je yang makan ubat tu cirit birit. ada orang kata tak sesuai thats why cirit birit. saya tak berani nak consume so saya tukar makan iron tablet yang kotak purple tu. dari awal preggy memang makan iron tablet kotak purple tu je tapi sebab kk saya takda stok iron tu dah. so saya dapatkan dari luar je. memang tak tahan makan ferrous tu, cirit saja ?

No problem makan bila2 pun. But better jarakkan 2hours