positif covid

hai semua saya nk tnya,saya bru buat test covid air liur dan positif,perlu ke saya update di my sejahtera?ade sapa2 yg berpengalaman tak?kene kuarantin di mana ye?sbb saya risau kalau saya kuarantin ni hspital saya sulung saya umur 2thn tk de sapa jaga .. skrng saya pregnant 33 minggu 3 hari ..apa perlu saya buat?

positif covid
18 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

perlu. walaupun simptom tak teruk. KKM akan call pergi CAC untuk saringan. sticker buku pink warna kuning, terus di bawa ke Hsptl Serdang untuk pemantauan. 4 hari di sana dan balik dibekalkan dengan heparin. ubat cair darah. perlu suntikan sendiri 10 hari. sebab Covid, faktor obesiti, vaksin dan mengandung...semua ni memekatkan darah dan boleh blok paru2. ada kes kematian.

Baca lagi
2y ago

betul... saya kena dan warded sehari semua ok... dia cek baby, darah dan paru...diberi heparin untuk 10 hari cucuk sndri sebulan follow up balik.. takut darah beku, ibu mengandung yang positive berisiko kena darah beku..

perlu update di my sejahtera. saya pernah kena +ve covid dan bergejala. dah datang cac & emergency hospital dr suruh saya balik kuarantin di rumah sahaja, betul2 kritikal sahaja akan dimasukkan ke hospital. sentiasa semak sebarang arahan di my sejahtera & dapatkan nasihat doktor yang pantau melalui call.

Baca lagi

kena declare dlm apps. belum booster,7hari. kalau ad simptom,mmg kena declare lah. mcm sy bru minggu lpas kena. mmg penat sgt2. kepala asyik pening. sakit tekak,batuk2. sy xpuasa. hari ke4 sy try puasa, bleeding. smpai skrg xpuasa. sbb masih ada darah keluar. misi nasihat jgn puasa dlu

2y ago

btw kuarantin kt rumah je. klo teruk g cac dia ckp. sbb sy bt test di kk. kebetulan check up,sy ckp batuk2. misi xbg masuk. dia suruh p beratur, cek kt saringan. lastnya positive

try Cuba test sekali lagi guna test hidung pulak. kalau betul positif. declare kt mysejahtera. Kena pakai mask setiap masa. boleh ja jaga anak mcm biasa cuma kena pakaj mask. 3 hari lepas tu buad test dekat anak pulak yaa. kemungkinan anak positif pun tinggi.

seelok2 nya update mysej ye sis, sbb dorg sgt ambil berat dgan wanita mngandung yg terkena covid..mcm haritu sy CAC call utk check oxygen, blood pressure..Alhamdulillah okay tak perlu masuk wad, cuma dorg bagi ubat batuk sbb ada batuk2

bln 2 sy kne covid . sy declare dlm app . sy kuarantin di rumah shja sbb xd symptom & x sakit teruk.. tp hri ke 4 perut cramp & sy kne warded 1 hri shja.. masa 1st day kne tu, nurse dkt CAC ckp kalau sy xd ap problem xyh g hospital.

hi sis saya pun masa 7minggu kene covid risau kesihatan diri kita saya still update dlm my sejahtera dan kkm call untuk periksa keadaan kita alhamdullilah baby sihat saya pun sihat jgn risau sis

kena update mysejahtera, lepastu pergi CAC terdekat untuk dr cek keadaan sis. kalau okay, boleh je quarantine kat rumah. elok pergi cac sebab ada dr pantau @ call keadaan setiap hari.

TapFluencer

saya juga baru sembuh dari covid. update saja di my sejahtera & jawab soalan yg diberi. sekarang self-quarantine dirumah saja. tak perlu ke mana2. melainkan sesak nafas.

VIP Member

sy pon baru lepas covid...kena update kat mysejahtera..ngn bgtau misi yg jaga kita..dia akan tya ok tak..perlu ke CAC atau tak..sy g CAC..kn g hos 1 mlm...huhu