Baby 7m taknak makam

Hai mommies nak tanya, ada tak baby2 mommy yg umur 7 bulan taknak makan? Baby saya start semalam dia tolak makanan yg saya kasi.. mommy buat apa ya kalau situasi mcm nie? And mommy bagi apa untuk baby makan balik? Pliss, tolong sya.. buntu dah..

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Saya suka makan depan dia. Especially makanan yg kita nak suap tu. Baby rasa mcm terikut2 nak masuk makanan dalam mulut. Tolong elakkan buka tv atau gadget supaya baby lebih focus pada makanan. Untuk 7 bulan ni hari2 tukar menu. Nak bagi baby rasa pelbagai flavour & texture. Dan juga boleh biarkan baby bermain dgn makanan dia. Suap separuh, separuh lagi biar baby suap sendiri.

Baca lagi

Harus tetapkan waktu yg sama setiap hari. Contohnya sarapan 9am, lunch 1pm, snack time 5pm. Ini untuk membiasakan bayi dgn rutin baru.

tukar texture makanan. bagi bby suap makanan sendiri kalau sblm ni awk yg suap kan.

12mo ago

Betul. Bayi 7 bulan masih lagi dalam fasa mengenal tekstur. Biasakan dgn finger food. Biar dia pegang sendiri makanannya. Boleh steam carrot, broccoli, cauliflower sebagai contoh. 7 bulan dah boleh bagi nasi betul dan protein yg lebih kenyal. Biar dia belajar mengunyah walaupun takde gigi. Dan pasti akan berlaku "gagging". Boleh search bab itu juga ya mommy 😊