13 Balas

Pejam,.. Celik,... Pejam lagi, pastu Celik dah nak masuk bulan Mei, dah nak masuk bulan puasa,.. . . Ada tak ibu-ibu yang hamil kena pada bulan puasa atau Ramadhan,. . . Dulu selalu juga saya dengar soalan ni dari #ibu_hamil bila menjelangnya #Bulan_Puasa "SAYA SEDANG HAMIL, BOLEH KAH SAYA BERPUASA?" Pakar perubatan tidak menggalakkan ibu-ibu hamil yang berada dalam fasa 3 bulan pertama untuk berpuasa. Ini kerana fasa ini merupakan fasa kritikal yang perlu diambil perhatian dan bayi dalam kandungan juga memerlukan nutrien yang cukup Bagi pendapat ulama pula, terdapat 2 hukum bagi ibu mengandung yang ingin berbuka puasa Pertama: Ibu mengandung yang bimbang akan kesihatan dirinya, perlulah menggantikan puasa sahaja dan tidak perlu membayar fidiyah. Kedua: Ibu mengandung yang sihat tetapi bimbang akan kesihatan bayi dalam kandungannya, dibolehkan berbuka puasa namun perlu menggantikan puasanya serta membayar fidiyah Dalam fatwa Al-Shaykh Ibn Baaz, memberitahu adalah wajib bagi wanita berbuka puasa jika puasanya mendatangkan kemudharatan kepada dirinya dan bayi dalam kandungan dengan syarat dinasihati oleh doktor Muslim yang baik. #Perkongsian dari blog Dr Zubaidi #bacani

Thanks. This helps ❤️

last weeks saya try puasa sehari time tengah 8 minggu, utk persediaan bulan puasa ni. Memang tak tahan langsung, rasa mual dan lemah sangat badan. tapi saya tahan juga habiskan 1 hari. bila time berbuka, saya kena heartburn, perut sakit melampau sampai jalan kena bongkok je. saya jadi menyesal sbb paksa diri, kesian baby saya berlapar.

1st trimester biasanya doc tak bagi puasa. Kalau nak cuba, boleh. Try puasa sehari dulu, tengok boleh tahan ke tak. Kalau tak boleh, jangan paksa diri. I 3rd trimester ni pun teragak agak nak puasa, tapi kena try dulu then baru tau 🤗

Itulah sis. Kena try dulu. Risau jugak sebab 1st trim la baby nak develop everything

last year i tak puasa.. try puasa sehari badan sangat2 lemah.. doc pun ada suggest if tak larat tak perlu puasa.. think about baby dalam rahim.. baby perlukan nutrisi yang ckup utk perkembangannya.. kena minum air putih banyak2..

Thanks for yr info

VIP Member

macam saya 3tahun lepas preg yg first. try puasa sehari, baby kurang gerak. terus pergi hosp, doc maasuk air, and nasihat jangan puasa. kesian baby.

Allahu... Ok sis, kalau camtu sy try dulu. Kalau x larat, mungkin buka je

VIP Member

Boleh cuba dulu puan. Kalau mual dan muntah x digalakkan sebab takut keadaan kesihatan merosot. Tapi kalau xde mual muntah xde masalah. Boleh puasa.

Thanks dr ☺️

same with me. skrg ni 2 3 jam lepas makan pun dh rasa lapar balik. xtahu mcm mana kalau puasa nanti. try dulu lah puasa

Sama la.. Saya pun baru 8 weeks.. Kalau lapar tu dia bukan lapar cam biasa, lapa yang sangat teruk.. Takut kalau nk puasa..

Betul sis. Kadang2 lapar tu xboleh bawak bincang, rasa macam nak gaduh je. Kadang2 makan 1 meal tahan lama pulak. So xboleh jugak nk agak bila akan lapar tu....

saya dah 22 weeks..puasa ni memang merisaukan jugak..ada kencing manis n cepat lapar..but I try my best

Same case here!! 22 weeks n gdm😂

saya puasa bulan depan dah 6 bulan.. ubat yg ambil buat rasa loya.. dan kena minum banyak air.

Soalan berkaitan

Soalan popular

Artikel Berkaitan