Fenomena Child Free! Ramai Pasangan Tak Nak Anak Atas Alasan Kewangan dan Tidak Bersedia!

Childfree atau tidak mahu anak kini menjadi trend ramai suami isteri moden yang dikatakan lebih selesa dan bahagia menjalani hidup berdua. Apakah maksud childfree? Childfree artinya merujuk kepada seseorang atau pasangan yang memutuskan untuk tidak mempunyai anak selepas berkahwin, sama ada anak kandung, anak tiri atau anak angkat. Jom baca artikel ini untuk ketahui lebih lanjut: https://my.theasianparent.com/tidak-mahu-anak-childfree

Fenomena Child Free! Ramai Pasangan Tak Nak Anak Atas Alasan Kewangan dan Tidak Bersedia!
3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Saya baru tahu ada budaya childfree ni. Saya pernah ikuti satu rancangan dan ada seorang ustazah bagitahu memang takda larangan dalam Islam jika merancang untuk ada anak pada awal perkahwinan. TAPI sebaiknya tidak terlalu lama.

2y ago

Yes ada, one of my family members ada yang decide untuk child free sebab katanya “anak ni mahal, susah, banyak pakai duit” . Eh yeahhh, tengok lifestyle hidup dia pon nampak dia laki bini memang jenis tak bersedia ada anak, sebab pemikiran dia tak fikir ke arah orang lain yang ada komitmen anak ni kalau macam ada family gatherings ke kan. Dia fikir tekak mewah dan enjoy dia je. Gituuu. Huhu. Lain cara fikir diorang 😂. Macam tak habis enjoy sana sini. Tapi laki bini okey taknak ada anak, so entahlah. Hahaha. Dia fikir, tua nanti hantar pergi rumah orang tua. Tapi tulah depa masih muda, taktahu kot tua nanti kadang sunyi kan. Sekarang ya lahhh enjoy enjoy sebab muda.

ikut la nak mcmna pun.. sbb kalau mmcni mindset takut kalau dpt anak nnt x suka plak.. ikut la mcmna pun

TapFluencer

Memamg ada orang macam ni. Ikut mereka lah nak macamana.