ILMU PENYUSUAN

Baru kjp td terbaca 1 status saudara ni tentang ibu ibu yang baru disahkan hamil wajib cari tahu ilmu penyusuan awal-awal. Jangan masa dah lahirkan baru nak amek tahu. Allahu.. tak sedar pun ilmu penyusuan sangat penting.. ni duk pk nak beli barang baby je ?

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Ya betul. Kena pelajari teknik penyusuan dengan tekun dan betul sebab nanti baby memang bergantung kepada susu ibu, lagi2 yang merancang untuk memberi susu ibu sepenuhnya. Tidak cukup sekadar tau apa manfaat susu ibu tapi tidak belajar teknik penyusuan. Penyusuan ibu bukanlah sesuatu yang automatik / purely natural. Saya sendiri juga buat silap sebelum ni sebab tak belajar betul2, ingatkan boleh je buat. Natijahnya anak underfeeding, berat badan baby turun mendadak dan demam kuning lama nak kebah. Semuanya sebab kurang mendalami teknik penyusuan. Kesian kat baby nanti. Cuba carik lactation consultant ataupun tanya di O&G jika ada taklimat penyusuan untuk mengetahui betul2 teknik menyusu dengan betul. Ni belum masuk bab mengendalikan susu pam dan sebagainya. Jangan nanti anak yang menderita sakit perut, mak ayah juga yang derita sebab anak tak berenti2 nangis sakit perut. Oh ya, tak semestinya orang yang dah beranak sebelum ni dia dah hebat menyusukan anak. Ada yang saya jumpa di NICU dah anak ke 4, ke 5, still kena tegur dengan pakar berkaitan teknik penyusuan yg menyebabkan bayi mengalami masalah. Semoga bermanfaat.

Baca lagi
5y ago

Terima kasih puan untuk pencerahan dan nasihat. Kena betul2 cari tahu untuk masa depan.. baru lah tak kalut tu tak kena ni xkena kan.. ilmu sgt2 lah penting..

VIP Member

Yup sis. Ilmu penyusuan sgt penting.

5y ago

Betul sis. Sy start preggy anak pertama. Mmg sy baca tntg penyusuan. Anak pertama dn ke2 alhamdulillah. Cukup susu. Smpi 3thn 2 bulan dorg masik bf. Cuma start 2thn je sy cmpur2 kan dgn susu fm.