My baby tmr will be 5 month, just started last weekend she drink milk less n cry a a lot,she just one carry around n keep playing n bitting.any tips n experience can share. Sleepless every night.

21 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

since you mentioned she is 5 months and is biting and crying, as well as getting restless, it looks like she is teething. i would suggest you gently massage her gums with your little finger. also, let her nibble on frozen sticks of carrots, as it will soothe the pain, swelling or discomfort she may feel due to teething. it is also one of the reasons why she is unable to feed or sleep properly, so let her do it as and when she can. don't get annoyed. she is going through a difficult phase and needs your constant love and attention. keep her in your arms and help to make her feel secure, and soothe her.

Baca lagi
7y ago

Hi , thank for ur advise . Now start to put her pacifier into freezing bit n she like it . Poor baby Hehehe

My baby pun baru masuk 5 months and kurang menyusu sebab at this stage dia memang tengah gatal gusi. You try juga urut dekat belakang jari jari kaki dia untuk urutan gums. I pernah baca dekat google. Hehe. And it works! Sekarang i ada bagi dia small fruits dalam teether dia (i bought from shopee) tapi this one kena dapat advice from your doctor. Jangan bagi terlalu kerap. Just bagi once a day

Baca lagi
1mo ago

saya jumpa doktor pakar kanak2 haritu dia kata once baby ada tunjuk minat nk makan lpstu kalau kepala baby dah tegak bole meniarap dan mengiring bole je bagi makan dgn testur yg lembut

same as my baby just before she turn 5m , her saliva always coming out need to put on bib all the time. she like to bubbling too and everything she grab she will put in her mouth to bite on it, even my nipple 🥲 ( fully bf ) . i give her the silicone teether to satisfy the need of biting. luckily, she’s feeding as usual and no crying session but i notice she poop very frequently than before.

Baca lagi

Sama la baby saya.. Kurang nyusu, kalau nyusu mcm main2, lebih nak gigit puting pastu mainan semua digigit, harini dah mula merengek jeee, malam tadi terjaga tgh mlm (awal pagi sikit) pastu netek main2. I syak dia nak tumbuh gigi.. Baru je rasa boleh tidur lena dah tiba2 baby nak tumbuh gigi, xpe i enjoy the journey.

Baca lagi

bby sy pn 5bln 12hari kurang minum ssu fm..bila bgi bf pn kdng ok kdng xnk...asyik menjerik buat²..kdng² mari stress bila bby menjerik dkt tlinga ...jari² bby msti dlm mulut...bgi ssu xnk...kdng nk ngis pn ad tgk bby xnk ssu xnk diam dri menjerik...

3mo ago

sebijik mcm baby saya skrg.. jari tak lepas dri mulut

Same as mine. he bf less nowadays, loves to put his fist into mouth. sleeping, babbling & drinking a lot. sometimes can heard him chewing his pacifier in sleep at night. doesnt like to chew the teething toy i bought

3mo ago

yes my baby is same as yr bby

That normal.. My bby also like that 3 days b4 going to 5 month.. And continues for another 5 days after 5 month.. After that he will be ok as usual

also my bby...Maybe the baby's teeth are coming out..so now i try to give nestum a little to satisfy the stomach...thanks god my bby also ok n now want drink milk as normally

3mo ago

ank sye strt dh 4 buln lbh bgi siket je now baru bg nestum sbb susu larap lpstu hmpir 1 jam nk lgi dy tgk org mkn dy nak klu xbg meraung...dy pon dlm fasa teething nk gigi bnde keras..ikotkn mmg lh doktor ckp dh msuk 6 buln bru bg nestum tp kita tgk lh keadaan ank kita so far dy ok happy mak bpk pon senang xstress bnyk.

Baby saya nak masuk 5months pon mcm tu, tak nak menyusu plus cirit and muntah2. Check up 5 months minggu lepas berat drop from 6.5kg to 5.2kg🥲 tapi sekarang dah start nak menyusu balik walaupun sikit2

my baby 22/4 ni 6 month.. dia dapat demam panas and xnak susu langsung.. air liur dia meleleh je keluar.. rupa-rupanya ada ulser dalam mulut kat langit2 hujung lidah..