KEKERAPAN MENYUSU - BAYI 2 BULAN

Assalamualaikum, saya ada soalan.. harap ibu ibu dapat bantu saya dalam menjawab persoalan saya.. 1) Bayi saya umur 2bulan 2minggu.. berapa jarak masa yang ideal dan sewajarnya antara dua sesi menyusu? 2) Perlukah saya mengejutkan bayi saya untuk menyusu pada waktu malam? kerana kadang2 dia tidur lebih 4jam.. atau perlu dibiarkan saja sehingga dia bangun sendiri?

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Breastfeed ni on demand sis. Sebab susu ibu cepat hadam dan baby pun akan cepat lapar balik. Macam baby saya pun 2 bulan 10 hari kadang2 2 jam dia da merengek semula. Kadang2 3 jam baru dia merengek nak susu. Tapi ada masa xsampai sejam dia da mencari bila kita dukung tu. Tp mcm saya sbb nnt nk htr pengasuh, so saya bagi dia 2oz setiap 2jam. Tapi kalau malam sebelum dia tdo da bagi dalam 2.5 oz jadi dia akan bgn semula lepas 3 jam(kebiasaannya) untuk menyusu semula. So kalau baby saya mmg malam tu 3kali la dia bgn utk menyusu. Sebab tau byk mana dia menyusu tu sebab saya ada sbln lgi cuti bersalin, jadi baki sebulan ni memang nk sukat dan atur penyusuan dia supaya senang pengsuh nk manage nanti.

Baca lagi
4y ago

mcm anak saya, kalau siang kadang 2jam kadang 3jam.. tp bila tidur siang bole stretch smpai 3jam setengah baru dia bangun nak susu.. malam pulak kadang dia tidur smpai 6jam baru bangun nak susu.. saya yang risau takut dia dehydrated sbb lama sgt tidur..

Ank sya pon 2 bulan kerap nyusu tido kejap2 je 2 2jam kena bgi sbb dh lapo..

Biasanya klu mlm2 dia lapaar dia akn bgn sis .. x pyh kejut ..

VIP Member

Kalo nurse sarankan kite susukan ank setiap 2jam

Sarankan 2jam skali kene nyusu