Naik motor ketika hamil 4 bulan

Apakah bahaya ketika langgar bumper, lubang dan jalan tidak rata? Semalam saya naik motor bersama suami dan kami melalui jalan penuh dengan bumper, ketika di bumper, suami tidak betul betul perlahan.. dia brek tapi masih boleh bounce. Dan saya sakit setiap kalinya. Pagi ini, perut saya tidak terasa seperti biasa. Saya berjalan laju, bergerak pun tidak sakit dan seolah olah saya tidak mengandung. Malam semalam saya bangun dalam keadaan tidur sedikit terlentang namun kedua kaki dinaikkan.. maksudnya tidak terlentang sepenuhnya. Cuma tak mengiring betul2. Saya risau. Tapi baru 2 minggu lepas haritu scan, nak scan lagi takut macam tak elok scan banyak kali.

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

sis pantau dulu tengok kalau perut ok saja dan takda bleeding Alhamdulillah Allah pelihara kandungan tu InshaAllah .. tapi kalau perut terasa sakit dari biasa dan ada pendarahan sis terus pergi hospital ya sbb bdn kita lain2 ada org rahimnya kuat ada org lemah ..

kalau risau, boleh terus ke klinik sis. tapi patutnya kalau tak ada bleeding/cramp yg teruk, inshaAllah okay. baby banyak kusyen dalam rahim tu. baring terlentang pun tak ada masalah selagi sis masih selesa. saya pun 18 minggu, kadang masih baring terlentang/meniarap.

5mo ago

saya tak sure lah besar ke tak, tapi memang dah nampak lah bump tu. bila nurse ukur perut, dia kata ukuran dalam 16-17 cm je, kecik sikit. jangan baring atas permukaan keras sis. saya baring atas tilam. kalau tak selesa, cuba alas sikit punggung dengan bantal bagi perut tak terhimpit sangat. saya baring tak lama pun, dalam setengah jam mcm tu je, sambil scroll2 hp.

kalau risau boleh ke klnik. and ultrasound tak membahayakan baby.