Speech delay

Anak umur 2 1/2 tahun belum pandai cakap ,kalau lapar tak pandai bagitau dan nangis je,normal ke ?

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Pada umur 2 1/2 tahun, kebolehan pertuturan pada setiap kanak-kanak adalah berbeza. Bagi sesetengah kanak-kanak, mereka mungkin memerlukan sedikit masa untuk mengembangkan kemahiran pertuturan mereka. Namun, jika anak anda belum lagi dapat bertutur dengan jelas pada usia tersebut dan mengalami kesukaran untuk berkomunikasi ketika lapar, ia mungkin menimbulkan kebimbangan. Adalah penting untuk memberikan perhatian kepada perkembangan pertuturan anak anda. Anda boleh melakukan beberapa langkah seperti membaca cerita, bersembang dengan anak, dan memperkenalkan perkataan baru untuk membantu meningkatkan kemahiran pertuturan anak anda. Sekiranya anda masih risau dengan perkembangan pertuturan anak, disarankan untuk berbincang dengan doktor kanak-kanak bagi penilaian lanjut. Adalah baik untuk memantau perkembangan keseluruhan anak anda dan memberikan sokongan yang mencukupi untuk membantu mereka berkembang dengan baik. https://invl.io/cll7hzz

Baca lagi

Kalau follow up di KK, akan ada temu janji baby umur 1y6m untuk saringan m-chat. Dr akan assess perkembangan. Usually by 2 tahun anak sepatutnya dah boleh sebut 50 perkataan bermakna, boleh gabung perkataan dan boleh menamakan objek yg ditunjuk. Kalau detect possibility speech delay, Dr akan rujuk untuk hearing assessment dan speech therapy. Sesetengah anak memang lambat bercakap walaupun tak ada masalah tumbesaran. Maybe kurang stimulation di rumah. So perlu bantuan speech therapy untuk assist anak dan stimulate anak untuk bercakap.

Baca lagi

sepatutnya umur 2 tahun dah boleh sebut beberapa patah perkataan. kalau lapar anak tunjuk tak makanan atau tunjuk mulut?

Boleh jadi speech delay tu. Pergi jumpa doktor secepat mungkin

xblh sebut perkataan langsung ke

oommk9m

oommk9m