Adakah normal jika anak terasa seronok melakukan perbuatan ini

Anak jarang kali memukul kepala nya. Dia macam suka dan seronok. Lagi kita tengok lagi die seronok ulang. Kadang kala dia suka hentak kepala di dinding sebab katil kami dekat ngn dinding. Dia juga seronok letak dagu di lutut sambil hentak sambil dengar bunyi hentakan yg mungkin buat die seronok. Adakah normal

9 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

kalau dia just pukul2 kepala / hentak2 kepala ke dinding. then habis mcm tu je .. it's normal. maksudnya sesekali je dia buat. tp kalau anak u suka buat macam tu, DAN diikuti dia ni ada masalah speech delay, xde eye contact, xpandai nak komunikasi, atau pun emosi dia tu sometimes terganggu.. ada tantrum dsb .. itu adalah antaran tanda autism. tp i galakkan u jumpa pakar kanak2 untuk maklumat lanjut. yelah risau juga kan .

Baca lagi

alhamdulillah .. anak da 2 tahun. die dah xbuat mcm tu lagi. ada tanye nurse kk, katanya mcm sengaja suka2 tantrum mintak perhatian. bila kami lebihkan masa bersama dia, hujung minggu lebihkan outdoor aktiviti lama2 die lupa dan dah ok.

saya rasa better bawak pergi Dr nak sahkan.. sebab kita tak tahu pergerakan anak puan disebabkan oleh apa.. pada saya tu pergerakan yang tak normal..

boleh tau x..ank sis umur berapa ya...anak sy pon ada peel cmni la😅

Tak pasti. Boleh bawa jumpa doktor untuk consultation.

minta puan bawa utk pemeriksaan untuk kepastian

ank umur berapa? macam xnormal..

terim kasih semua.

xnormal