Sekadar meluah perasaan

Ada ke ibu-ibu/isteri-isteri kat luar sana yang senasib dengan saya? 2 bulan lepas anak saya kena rsv. Sejak dari tu anak saya senang jatuh sakit. Sehinggakan bila saya sakit saya akan asingkan diri sebab saya tau bila saya sakit anak saya akan ikut sakit. Selama anak saya hospitalize due to rsv, saya jugak ada jatuh sakit. Tapi tetap jaga anak saya di hospital. Suami pula selalu mudah mengalah bila anak taknakkan dia. Walaupun saya sakit demam tinggi, suami akan bagi alasan anak lebih mahukan saya. Begitulah setiap kali anak sakit. Belum lagi semua sakit bila kami kena covid recently. Suami terus terlantar 2 hari, saya dengan suhu 40 tetap bangun tuamkan kedua-dua sekali. Dan bila anak sakit malam anak meragam, suami akan tinggikan suara sedangkan prinsip saya anak kecik sakit tak tahu apa2 dan memang mudah meragam. Bila saya minta tolong usaha nak putus susu, bantu saya jaga anak malam supaya anak tak bau saya dan nak menyusu, suami akan suruh saya susukan saja anak supaya anak tak menangis malam-malam. Anak saya dah 4 tahun dan belakang saya dah mula sakit. Saya juga bekerja 8pg hingga 5 petang. Yang buat saya lebih tertekan, kerja saya bidang professional dan stressful - sekurang-kurangnya bagi saya, tapi saya tak dpt meluah perasaan penat lelah dengan suami sebab suami rasa itu masalah saya dan bukan masalah dia. Saya tau saya mmg ada anxiety. Baru-baru ni saya perasan beberapa symptoms adult adhd pada diri saya. Yang bagi saya mengganggu kehidupan seharian saya. Tapi nak ambil cuti untuk pegi check up pun saya tak dpt sebab cuti saya banyak habis utk anak sakit dan mak saya sakit. Suami saya takkan cuti bila anak sakit.

1 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

kesiannye awak sis. sy faham perasaan sis bila kita bekerja + dgn anak sakit + husband x membantu + mak sis sakit. sy pun alami bila anak 1 bulan on off demam n cirit birit. sy pun bekerja dlm bidang professional where if possible no mistake at all n mind have to be 100% for work. cuma beza, husband sy byk membantu masa anak sakit sebulan nie. sy cadangkan kalau sis x de masalah kewangan cuba sis cari pembantu, bukan maid yea, tp caregiver/ nanny/ nurse yg dtg ke rumah pada waktu mlm untuk jaga anak mlm2. skarang byk service mcm nie. lebih better, lebih hygiene sbb diorg jaga anak kita seorg saja di rumah kita. instead kalau nk pakai service siang hari / 24 hours pun bole je. at the same time boleh putus susu & anak akan asing bilik tido. mummy kena kuat sahaja lah sbb hari 1st anak akan nangis2, but after that die akan okay. masa anak sy sebulan sakit, that is what I do, asingkan anak dr budak2 lain dan pggl nanny nie for a few hours masa sy dan husband keje siang. sis perlu juga bantuan luar if husband mmg dah sah2 x nk membantu. its okay sis. sy believe ur hard days will pass, just keep strong okay. make sure u eat n have rest. kalau sis tggl di KL/ Sel type je kt Google untuk service nie byk yg akan kuar.

Baca lagi
2y ago

Thank you sis. Walaupun strangers tapi saya rasa lebih kuat semangat dengan nasihat dan kata2 sis. Saya harap semuanya akan baik baik shj buat saya and sesiapa seperti saya. Saya akan cuba tips sis. Semoga dipermudahkan semua urusan saya.