4 Balas

Masih terlalu awal utk scan,takut nanti sendiri yang kecewa.. utk nmpak heartbeat majority 7 week dan keatas, itu pun jenuh doktor pusing sana pusing sini cari jantung.. selalu klau doktor pakar senang je boleh nampak dah,klau doktor sakit puan yg biasa ni kdang2 godek 2-3 kali tak jumpa, dorang suruh scan next time je dlm 2 week lagi..

Ovulasi tu hari telur/ovum dilepaskan dari ovari dan ready utk disenyawakan dgn sperm.. klau p buka buku mmang dorang akan follow date LMP(Last Menstrual Period) . Bagi normal ovulasi adalah pada hari ke17 or 18 cycle day, bagi yg kdang2 ada masalah hormon, cycle day utk ovulasi tu boleh jatuh pada bila2 saja, ada yg cycle ke 20 ada yg cycle ke 30. Dlm buku pink tu sekadar anggaran saja, hanya dgn scan saja yg tentukan date yg betul. Sbab tu nanti ada scan week ke berapa tak ingat, dorang akan scan utk dapatkan tarikh anggaran baby akan keluar & tgk kandungan ada problem or tal, boleh lahir normal ke tak.. Selagi awak takde apa2 bleeding, kira okey la tu..

Belum lagi sis. Kalau scan pon masih tak nampak apa, saya sarankan scan selepas 8 weeks ke atas , time tu dah nampak bentuk baby & kalau Ada rezeki bole dapat dengar heartbeat dia 😍

sy check 9wk.. heart beat dh npk, bole dgr. dh npk tali pusat, sikit pergerakkn, kaki n tgn yg comel🥰

Belum lagi, kantung pun tak boleh nampak lgi sis. Saya dengar heartbeat baby masa 10 week.

Soalan berkaitan

Soalan popular

Artikel Berkaitan