ANAK TIDAK BOLEH BERCAKAP

saya mempunyai masalah dan masalah ini sering membuatkan saya rasa tertekan iaitu anak saya ini usia 3 tahun 7 bulan lelaki .dia sampai sekarang tidak boleh bercakap dan selera makan juga tak memberangsangkan.anak saya ini juga sukar utk di ajak bercakap dan cuba mengelakkan eye contact.ada juga anak saya ni suka main susun barang barang permainan...dia juga suka sangat tgk youtube di hdst dan kalau tak dpt akan marah...apakah cara rawatan utk bagi anak selera makan dan boleh bercakap seperti biasa?

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Boleh bawak jumpa dr, sebab dr boleh pantau n bg suggestion tentg dia. Perkembangan tak selari. Maybe dri dia kecil dia dah biasa dengan gadgets, so kurang bercakap..buatkan aktiviti menarik, mean yg lasak..perlu dia untuk terlibat,mcm lari2, lompat2, fikir aktiviti yg buat dia lupa gadget..mmng susah, tpi why not untuk try..selera makan tu, mybe blh tanye ape yg dye nak makan..ape yg dye suke, ajak dia terlibat dlm proses nak buat makanan pun penting..just suggestion, sbb anak sy pon mcm ni..

Baca lagi
VIP Member

cuba ajak dia main masak2 o masuk dapur ke 😅 sediakn beberapa jenis makanan yg berlainan rasa ,wrna ,bentuk n sbgainya yg boleh dia xplore . Sis pon kena pndai tarik perhatian dia . n agk2 klau dia da bosan bagi dia bnda lain yg dia suka . Sabar tu penting jga emosi sentiasa optimis . Kita sbgai ibu bapa juga kena ada ilmu bnyakkan membaca mengkaji bukan dgar cakap org . Sis lebih tau ank sis mcm mna . Smoga dpermudahkn urusan yaa 😘. #ibuygkreatif💪

Baca lagi