Nikah kurang dari 6 bulan

Salam. Saya nak tanya. Disebabkan kesilapan saya, saya telah mengandung di luar ikatan pernikahan tetapi saya telah bernikah dengan kekasih saya semasa usia kandungan saya 6 bulan. Saya tahu sekiranya anak saya lahir kurang dari 6 bulan usia perkahwinan saya, anak saya tidak boleh berbin/bintikan nama suami saya. Saya cuma keliru adakah nama suami saya akan ditulis dibawah details bapa dalam surat beranak anak saya nanti ataupun tidak?

6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

anak yg lahir dr luar ikatan nikah tak boleh di Bin ataU Binti kan nama suami (ikut syarak Islam) dan dalam maklumat surat beranak pon x boleh isi maklumat bapa dgn nama suami awk. JPN mmg akn tgok kite pnye tarikh nikah dah tarikh lahir anak. sy ckp berdasarkan pngalaman. ape2 pon, kite kne ikut hukum islam...sblum susah dikemudian hari bila anak tu nnt dh besar, nak nikah kalau yg perempuan. hal wali kena jelas. tq

Baca lagi

Wsalam. Menjawab pd persoalan. Yes, xboleh berbin/bintikan si bapa. Sbb kandungan dh 6bulan dari tarikh nikah. So, Guna 99nama Allah. Pilih satu yg terbaik utk anak. Maklumat ruang bapa dlm surat branak, boleh diletakkn all detail si bapa/suami.

VIP Member

Nasihat saya, awk bole telefon jabatan agama islam dan merujuk kepada mereka. Sy selalu telefon dan bercakap dgn ustazah di sana utk sebarang keraguan yg sy fikirkan.

Saya x pasti, ada yang kata memang tak bin bapa dia, tapi maklumat bapa tu nama bapa dia juga

VIP Member

Anak akn bin/binti 99 nama Allah....maklumat bapa akn ditulis nama suami puan skrg

Dlm detail bapa,mmg Nama suami akan dibubuh...