Hampir Meroyan

Rasa macam nak luah sikit dekat sini. Saya ni first time mom dalam pantang hari ke 18 dekat rumah mak saya di KL. Sejak dari hari saya melahirkan sampai sekarang semua peduli dekat anak saya je. Dia kena kuning lepas discaj hospital haritu, sejak tu saya kena ulang alik KK untuk check dia. Saya penat mental dan emosi. Kadang kalau saya mengadu nanti ayat yang biasa saya dengar “biasa la dah jadi mak memang macamtu.” Sampaikan saya rasa down sangat tapi saya diam dan pendam. Saya dulu memang ada history depression & suicidal thoughts ni. Tapi dah getting better, lepas bersalin ni jadi makin tak menentu emosi saya. Saya ada je ruqyah diri sendiri zikir semua. Tapi kadang rasa sedih sebab takde siapa pun yang nak faham saya ni rasa macam mana. Memang la fizikal nampak saya sihat, tapi otak saya penat dah. Saya tak kisah pasal tak cukup tidur malam anak nak susu semua.. saya tak susahkan mak saya pun. Bila anak meragam, saya boleh je pujuk. Ada sekali saya tak tahu kenapa anak saya meragam, susu da bagi, bedung dah, dodoi dah, tukar pampers dah.. saya jadi snap dan ternaik suara. Mak saya terus amik anak saya dari saya, masa tu saya jadi marah dan sedih. Rasa orang nak pisahkan saya dan anak. Lepastu takde siapa pun pujuk ke peluk saya. Tinggal saya sorang menangis macamtu je… sampai saya hilang waras kejap saya tumbuk dinding.. saya rasa sedih madah yang melampau yang boleh buat saya kata kenapa aku tak mati je masa lahirkan anak aku kalau semua lebih kisahkan anak aku. Demi Allah saya bukan jeles dengan anak saya, cuma saya rasa terkilan dengan cara orang sekeliling layan saya masa saya berpantang ni. Saya memang tak happy, saya setiap malam menangis minta maaf sebab bukan mak yang baik dia dapat dekat dunia ni. Saya kesian dekat anak saya, dalam hari kadang saya termarah dia mcm dia faham. Sampaikan saya pernah menangis masa dodoikan dia, tangan dia pegang dada saya. Saya tak tahu la saya ni da meroyan ke apa.. terima kasih yang sudi membaca luahan hati saya ni.

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

awak, dlm pantang ni emosi mmg sgt2x tak stabil, mmg org sekeliling kena support. maybe depa tau history awak, so risau kot. tambah awak ada termarah anak, sebab tuh mak awak amik terus ,risau takut terbuat dia ke apa. husband ada sekali dak?, kalau ada, luah kt husband bab ni, maybe dia je bole buat awak rasa okay. n kalau awak rasa tak okay sgt, time p kk cuba cita kt misi, tanya pdpat dia mcm mana, n suruh dia bgtau family utk support awak sekali ke, sbb bykkan org ingat kita ni da dewasa ,bole handle emosi padahal tak . kadang org tak faham . tapi saya harap awak kuat n sabar yaa. fikir positif ja tau . jgn stress, jgn overthinking. byk berdoa, buka surah semua. bila tak okay ja, tarik nafas, istghifar, takpa, anak tuh mak nak amik kejap it's okay sbb at least awak bole chill kejap .

Baca lagi
3w ago

*stay dalam bilik sahaja

Coba pakai produknya mama choice bun . Produknya sudah sesuai anjuran IDAI dan FDA, 100% aman. Bisa cek langsung di tokonya >> https://shope.ee/9KLw1ZdiEL , lagi ada free gift barang seharga 87.000 dan voucher diskon 100.000 bun. 5245577