Nak tanya dalam ni...macamana kita nak.naikkan hb ye...tdi check kat KK turun byk ...risau plk,..

Nak.naikkan hb macamana ye mommy2 semua,

8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Masa HB saya turun, saya banyak makan Kurma Ajwa. Alhamdullilah HB naik mencanak. Puasa pun dapat puasa penuh sebab sahur pun dengan Kurma sahaja. Kalau penat memang tak paksa diri, baring je sambil ajak anak umur 3 tahun join sekali. Supplement pula saya tukar ke Ganilia, yang Obimin & Iberet saya tak ambil. Sebab kalau amal obimin & Iberet rasa tak sedap badan.

Baca lagi
1y ago

Sebaik saja obimin plus habis saya terus tukar ke ganilia. Masa tu kandungan dlm 3 bukan.

Saya makan ubat obimin dengan air orange or any vit c, hb dari 11.4 naik ke 12.7, and kena makan benda berkhasiat, banyak makan sayur. Saya tak suka kurma so saya ganti kurma dengan buah apricot kering or any buah-buahan segar.

1y ago

Yupe sis. Kita pun terkejut actually naik macam tu sekali dahlah baru lepas operate buang cyst, selera tak ada tapi hb cantik je, just follow je tips pharmacist bagi time dia bagi ubat or boleh tanya dorang tips. Tapi kalau hb memang dari awal selalu rendah kena check part lain, sebab memang ada certain orang hb dia akan maintain tahap tu je, tengok pada bacaan darah yang lain.

Saya minum susu brand maez dan susu dutchlady full cream n susu hl (susu ni dia dah ada folid) n bagus utk minum.. boleh amal kurma sama.. Alhamdulillah Hb saya elok ☺️.

sy amalkan susu kambing lazz..alhamdulillah dari awal buka buku hingga sekarang hb cantik..nurse puji..lps tu mkn vitamin kk zincofer dan jgn minum kafien..

1y ago

awk try taip "hq susu kambing lazz" di tiktok..sbb sy tanya nurse dulu sebelum minum..awk jgn minum mcm2 supplement..cari satu susu yg sesuai dgn awk saja dan mkn ubat yg kk bg saja..

Saya pon in 18wks hb tunjuk penurunan dari sebelum2 ni.. terus dpt supp zink kale coklat tu.

cuba minum pati delima / buah delima inshaAllah Hb ok

1y ago

terima kasih nty Sy cuba cari...

sya pun turun jgak tadi pi kk ..sedihnya🥲

makan ni sis

Post reply image