39 minggu takde tanda keluar susu

Hi mommys nak tanya sikit boleh sebab risau sye dah nk jejak 40 minggu dah tapi breast takde keluarkan tanda2 susu mcm line putih ke kuning ke atau kerak ke kan, dah urut2 untuk rangsang sbb risau dh beranak lmbt kluar susu kesian kat baby nanti, help

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Hi, mom👋. Not to worry. Tanda2 yang awak sebut tu bukan tanda ukuran untuk tahu seseorang ibu itu ada susu atau tidak. Yang awak perlu tahu, susu ibu sudah mula terhasil sejak kandungan kita berusia 16 minggu lagi. Hanya perlukan ransangan daripada baby (iaitu hisapan baby) untuk stimulate pengeluaran susu.😊 Awak boleh follow certified Lactation Counselor (LC) untuk mendalami ilmu penyusuan dengan betul. Boleh follow LC di FB/IG. Ada ramai sebenarnya tapi personal preference saya Puan Nad Masrom. Selain certified LC, boleh dapatkan bimbingan lactation nurse juga.

Baca lagi
9mo ago

Sama-sama 🤗

kita ada susu tapi tak semestinya susu keluar time pregnant. even lepas bersalin pun belum tentu susu keluar. saya ada baca kadang amik masa 2-3 hari jugak untuk susu keluar lepas bersalin. tp ibu jgn risau, kita mmg ada susu. so nanti dah bersalin, just bg je baby. bila ada demand, baru ada supply. jgn risau ye mommy. and goodluck :)

Baca lagi