Asyik sendawa. Perut kembung.

Hi mommies, saya early pregnancy baru 1st trimester. Kerap sangat sendawa. Kalau nak guna losyen mustajab (kuning) tu boleh tak? Selamat untuk baby? Minta pendapat mommies thank you.

6 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Mase saye preggy saye banyak angin, kebiasaannye saye suruh husb urut, sapu jugak minyak tapi yang kurang panas. Tapi saye tak sapu kat perut, hanye belakang badan je. Sebab saye risau ade pape. Tak silap saye ade satu kandungan dalam minyak yang mommy kene elakkan, tapi saye tak ingat ape.

5mo ago

saya tolong sebut tengok betul tak, kena elakkan camphor

check ingredients, methyl salicylate/menthol/camphor. kalau tak ada, boleh sapu tapi bukan pada perut dan kawasan ari2. urut pun elakkan kawasan situ. kalau ada antara tiga tu, proceed with caution. kalau perlu sangat, sapu, minimum. basically tak ada research lagi, tapi animal study kata ada risiko.

Baca lagi
5mo ago

baik puan terima kasih tunjuk ajar 🙏

Elakkan. Dr suruh saya guna minyak masak je, sebab ada bahan dalam minyak panas tak sesuai boleh meresap dalam darah & bahaya untuk baby

Perozinblh guna utk pregnant mom .. sy ke klinik doc bg ubat sapu tu utk sakit badan apa smua

tak boleh guna minyak panas dear.

5mo ago

awak mmg betul2 tanya doctor pakar o&g ke dear. ni share posting dr doctor imelda balchin pakar o&g. item awak kata tu no 5 Soalan: "Prof Imelda, semasa hamil ada pantang-larangnya ke?" Jawapannya: Ada. Mai chek nak habaq, inilah nasihat dari Prof Imelda, apa yang ibu hamil tak boleh ambil: 1) Minuman beralkohol, tidak kira apa jenis, walaupun kandungan alkohol yang hanya sedikit, termasuklah tapai dan tapai pulut. Alkohol boleh menyebabkan keguguran, kecacatan pembentukan janin dan kerosakan otak janin, walaupun ia hanya sedikit dan tidak memabukkan ibu hamil. 2) Jangan merokok, vape, hisap ganja, penyalahgunaan dadah sebab ini boleh memudaratkan kesihatan ibu hamil dan janin di dalam kandungan. Elakkan menyedut asap rokok yang dihembus keluar oleh orang lain, iaitu secondhand smoke. 3) Makanan atau minuman yang ibu hamil sendiri ada allergy atau alahan. 4) Ubat tahan sakit yang mengandungi NSAIDs seperti aspirin berdos biasa 300mg (tetapi aspirin berdos rendah 75mg hingga 1

Jangan letak kat perut