normalkah haid menjadi lama

hai ibu ibu.. maaf nak bertanya.. sebab pertama kali berlaku.. jadi bingung jugak la.. period saya teratur setiap bulan, jadi bila ade masa tuu period saya lewat.. terpikir mungkin pregnant.. tapi result upt negatif.. lebih dari sebulan haid tidak dtg.. dan saya check upt tetap juga negatif.. jadinya.. lebih kurang 6 mggu camtu baru darah turun.. makanya, normal kah haid yang turun nii, selepas sebulan tak turun, boleh melebihi 2 mggu..?? adakah sebab perubahan hormon..?? sbb normal haid saya biasa smggu.. maaf bertanya #bantujawab #SeriusTanya

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
VIP Member

better g jumpa doc pakar o&g dan chck.. sbb takut ada apa2 abnormal berlaku.. contoh mcm alami pcos ke.. endometriosis aka cyst atau pun fibroid yg blh sbbkn tidak dtg haid atau terlebih hari dtg haid dr yg spttnya..mg dpmudahkan segalanya Allahuma aamiin

2mo ago

terima kasiih.. sbb darah saya selepas dari mggu pertama sgt byk dan ada ketul darah hampir setiap hari.. blom lagi nmpk tanda darah nk berhenti.. first time berlaku mcm nii .

adalah ini kali pertama berlaku situasi ni?.. jika dah banyak kali terganggu, boleh jumpa pakar wanita.. macam sy dulu, ada buat pap smear dan doktor check juga untuk cari punca masalah..

2mo ago

baru pertama kali berlaku.. mggu pertama kluar darah tak byk.. mggu kedua darah kluar byk seperti tiada gaya nk berhenti.. itu yg nk tau sebab ke kan..

Tempoh haid yang normal sedetik sehingga 15 hari sahaja. Selepas 15 hari masih berdarah itu istihadhah (darah penyakit). Kena check dengan doktor.

2mo ago

Terima kasih tolong betulkan🫰

Perubahan hormon itu biasa especially kita dah semakin tua. Try dptkan nasihat doctor

max darah yg dinamakan haid 15hari je puan. kalau lebih bkn haid dah..