Minum air gula ??

Bila sebenarnya kita perlu minum air gula? Ke air gula tak wajib? Saya dah 27 weeks, tapi takpernah pula doctor bagitahu tentang air gula🤣🤣. Kadang tengok ada yang 9 weeks dah minum ada yang 18 weeks dah minum.

3 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

tujuan kena minum air gula tu untuk mengesan samada, ada atau tak risiko kencing manis time pregnant. kalau wanita berusia 25 tahun ke atas, tak ada risiko, akan disarankan menjalini ujian saringan mOGTT masa baby berusia di antara 24 ke 28 minggu. Untuk wanita berusia 25 tahun ke bawah dan tidak ada risiko pulak, kira bernasib baik la sebab tidak perlu minum air gula macam saya , saya ada risiko sebab ayah saya kencing manis . jd kena minum time 13w dgn 28w

Baca lagi

Bergantung pada faktor risiko..sekiranya ada family history, 25 tahun ke atas dan obesity mmg akan mnum air gula..mcm sy dah mnum air gula sebanyak 2x dan akan mnum lgi yg ke tiga pada usia kandungan 32w nnt..sbb ada ketiga2 faktor ni..Alhamdulillah so far xsangkut..sy mkn mcm biasa sy mkn sblm ngndung..so far xde mslh hb or gdm..

Baca lagi
VIP Member

slalu 24 week ke atas akan minum air gula klu xada sejarah keluarga kencing manis.. klu ada family kencing manis 2 kali kena minum air gula.. klu berat naik pon 2 kali jgk minum air gula.. air gula nie klu tngk kat buku 25thn ke atas wajib minum air gula.. sis boleh tngk dekat buku syarat wajib minum air gula..

Baca lagi