Baby 7 month nak makan apa?

Assalamualaikum. Saya nak kan pendapat sikit boleh trutana pada ibu2 yang ada pengalaman lebih kurang macam saya. Anak saya premature, saya lahirkan dia 36 week 4 days. Then now baby saya dah 7 bulan. Saya still x berani nak bagi dia try makan2 baby lembut. Bukan apa, masa dia 6 month 2 day, saya ada try bagi nestum khas untuk bayi 6 month ke atas. Baby saya nampak macam excited nak makan. So saya bagi sikit2. Tiba2 my mak cik tegur. Dia cakap baby saya x boleh makan lagi sbab dia premature. So jangan suka2 bagi makan nanti kang ada komplikasi lain. Betul ke? Kesian baby saya. Dia nampak lapar even saya bagi susu on time. Dah minum susu banyak pun dia still lapar.

5 Balas
 profile icon
Tulis jawapan
TapFluencer

Hi baby kita sama, prem and now dh 7 bulan. Kita tanya doktor, dia ckp ikut cues baby. Kalau baby nampak ready nak makan, bagi je. Antara cues dia ialah, dh start minum lebih kerap dari biasa (sbb lapar) dan ada byk lg cues tp tak igt, tp kalau kita tgok cues tu kita boleh tahu la yg anak nk makan. Haa mcmtu.. Boleh try bubur kosong dlu..

Baca lagi

Hi puan, saya ada follow tiktok laki ni anak dia pun premature jugak. Umur 8 bulan baru anak dia start makan. Dia cakap 6 bulan tu masih awal utk baby premature makan, kena ikut nasihat doktor dulu. Apa2 pun sis follow advise doktor ya

W'salam. Saya tak pasti, tapi anak kawan saya baby prem, dia cakap kena atas advice doc. Ikut perkembangan anak. Puan ada tanya dengan doc berkenaan ni?

sebaiknya bagi mkanan tak diproses sbb prem kn.. #nosugarnosalt

TapFluencer

Tiada pengalaman utk baby pre mature.