Mohon Pencerahan

Assalamualaikum, nak tanya. Pemakanan ibu ada effect ke dekat baby yang fully breastfeed? Contoh kalau kita makan pedas, nanti baby sakit perut. Ada yang tahu tak?

7 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Yup. Kalau baby baru lahir hingga 6 bulan tu kena jaga sikit makan. Perut baby masih sensitif. Pedas2 elakkan dulu. Saya dulu, lepas mkn makanan yg ada cheese, lepas tu menyusu baby, baby meragam teruk. So, dah x makan dah cheese. Baby umur 6 bulan dia dah mula makan, baru saya mkn mcm biasa balik.

Klu sy .. apa2 yg sy makan baby pn mcm ikut mkn jga sbb dia mnyusu bdn kn so bila dia berak tu ..najis dia akan brbau yg mcm kita mkn tu.. dn tentang mkn pedas tu mmg baby sy pn akn sakit perut sis.. kdg dlm 2 jm dia akn berak balikk...jd mulai ari tu sy mkn pedas jga tp berpada padaa la juga..

VIP Member

Ya, bayi yang fully breastfeed, ibunya kena jaga pemakanan sebab akan beri kesan kepada bayi. Biasanya 2-3jam lepas kita makan baru bayi akan dapat apa yang kita makan. Ikut bayi juga. Ada yang ok, ada yang tak. Macam anak saya, saya tak boleh makan ubi kayu sebab perut dia jadi tak selesa.

Mkn je ape nak mkn... Tpi memadai,,, susu kita akn rasa ape yg kita mkn... Jd kalo kita mkn pedas akn rasa juga la pedas² tu,, sbb tu ibu bf org ckp x blh minum kopi,, takut bby pun sama x mw tido juga... 😅😅

VIP Member

Ibu xde istilah pantang makan semua setakat NIE ok masih xde apa2 alahan pada anak...susu pun murah tersangat sangat syukur Alhamdulillah...

X juga, sy makan ja pedas2..tp dpends kot

VIP Member

Atas badan jgk