anak 2 tahun 10 bulan belum boleh bercakap

assalamualaikum, hari ini anak saya brusia 2 tahun 10 bulan . namun anak saya masih belum pandai bertutur. cuma anak saya sudah mulai mengenal nama setiap planet, mengira 1-10 dlm bahasa inggeris, abc, alif ba ta & warna dlm bahasa inggeris tetapi dlam bahasa yg msih belum jelas tapi boleh difahami . persoalannya, adakah ia normal? kerana ada sesetengah pihak berkata bahawa ianya tidak normal memandangkan ada kanak-kanak lain yg muda dari usia anak saya sudah pandai bertutur . sebagai ibu, saya risau dengan perkembangan anak saya . adakah saya perlu merujuk perkara ini ke doktor pakar ?

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

my nephew 7y old bru boleh ckp btol2. sblm tu die ckp bahasa dia je. tapi kenal je nama sendiri, nama mak ayah abg kakak atok alphabet numeric haiwan color semua2 tu. doctor ckp normal je, bkn lembam ke apa. mmg ade jenis anak mcm tu. x sama semua nya. yg penting kena rajin ckp dgn dia n jgn ckp pelat2.

Baca lagi

Masih checkup lg x kat kk? Masa umo ank 3 tahun nnt bole isi M chat kat buku checkup ank, bole nyatakan kerisauan sis nanti kat nurse, nurse rujuk kat doc.. Cepat kita detect awal, cepat kita bole tolong ank..