ANAK SUSAH BERAK

ada tak ibu2 anak yang susah berak? anak saya setahun 9bulan. dia kerap sembelit dan susah berak. kdag semggu bru berak. semua sy dah bg. tp die ni satu je masalh. die tak suke air masak. sy dah pkse die tetap taknak. sy dan stress sgt ni😭 tak tahu dah nk bt mcm mane. buah bg. sayur bg. vco pun suap. sy still lagi BF . ase mcm tak normal pulak anak tak berak tiap2 ari. jd stress gle dah ase ni😭😭😭😭#firstbaby #ingintahu #bantusharing

2 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

Air suhu sejuk pun taknak? Puan boleh try & error, kalau sebelum ni dia biasa minum dalam botol, boleh tukar ke cawan. Boleh juga beli, botol @ cawan yang ada corak ke kartun ke. Mungkin boleh menarik perhatian anak. Macam anak saya, saya selalu minum dalam tumblr depan dia. Saya perasan dia suka sangat tumblr saya tu. Saya beli 1 untuk dia, tapi version budak punya la dekat eco ada jual. Boleh refer cth gambar di bawah. Teruskan pemakanan seimbang dan lengkap. (Ada karbo, protein, sayur dan buah) Boleh juga beri buah yang tinggi kandungan air, spt oren, tembikai. Sebaiknya kurangkan makanan yang berproses (kalau ada), spt roti, biskut. Anak saya pernah jadi sembelit kalau makan makanan berproses terlalu banyak. Puan juga boleh urut perut dia, buat urutan ILY, cycling exercise. Buat setiap hari. Minta juga saranan doc ya.

Baca lagi
Post reply image
6mo ago

Jangan stress. Boleh bawa further checking dengan doc.

VIP Member

Anak saya, saya bagi air suhu sejuk, dia suka minum. Paling dia suka minum guna cawan sambil main. Hmm penat sikit tapi takpe, janji dia minum 😅.