Sedih and fobia😔

Saya sedih tengok ibu2 dalam ni kalau mereka pos yang mereka keguguran… Dalam hati saya pun sedih sama dan saya fobia sangat… Saya dah masuk second trimester pun tapi fobia tu belum hilang lagi… Setiap kali perut sakit sikit pun dah menggelabah 🥲 Sebab dulu ada sejarah keguguran… 🥺 Hopefully baby saya kuat… Betul ke second trimester ni baby dah kuat? And betul ke 2nd trimester ni risiko gugur tu dah berkurang?? #bantusharing

8 Balas
 profile icon
Tulis jawapan

sy lagi trauma, sept2021 keguguran pada 13w missed misscarriage masa 6w, sy membawa janin x bernyawa dari 6w sampai 13w baru gugur sendiri di kecemasan. lepas tu di uji lg jatuh terhempas ke simen 2 hari selepas keguguran. x sampai sebulan opret appendix dan cuci usus . sy selepas 6 bulan baru mengandung skrg 6w4d. belum buka buku lg , ms 4w pegi kk utk double upt n bila scan datang panic attack sebab trauma ms tgk scan xda kantung sbb masi lg awal .entahlah.....betul² trauma.

Baca lagi
2y ago

semoga Allah permudahkan segalanya amiin iya Allah

saya pun sama sedih bila baca pengalaman ibu yang keguguran. saya pula 1st time mengandung takda pengalaman lagi. kadang rasa tak selesa ke apa apa sikit terus cuak. fikir ok ke tak baby kat dalam perut. tiap kali rasa apa apa terus google atau rujuk kat sini apa tandanya. takut sangat even sekarang dah 2nd trimester. selagi tak bersalin risau selalu. semoga kita semua ibu & kandungan sihat selamat melahirkan nanti.

Baca lagi
2y ago

aamiin.

Ya, second trimester baby dah besar dan kuat sikit. Bila sis mula rasa baby gerak, akan kurang fobia. Saya scan minggu 21, doktor kata boleh dengar heart beat baby dengan letak telinga di perut, tak perlu mesin apa apa. Bila saya tak berapa rasa baby gerak dan panik sikit, saya akan suruh suami dengar heart beat baby. Kadang dengar kat kiri, kadang kat kanan, tapi asalkan dengar, semuanya okay.

Baca lagi
2y ago

Ohh yeke… Lega sikit dengar… Tak sabar pulak nak rasa gerakkan baby… 🥰🥰🥰

inshaallah bykan berdoa utk kuatkan semngat jgn trlalu fkir tkt sis stress 😊 saya pernah kguguran 3thn lpas masa 6w sb saya stiap hari makan telur separuh msak saya xtahu yg ibu hamil xbole mkn tlur separuh msk atau mknan sparuh msk ... Lpas 2 bln saya hamil lg saya lbh berhati2 Alhamdulillah... Skrg ank saya dh 2thn4bln..

Baca lagi
2y ago

InshaAllah sis , terima kasih banyak2 🥰🥰🥰 Alhamdulillah

sblom keguguran brpa minggu...pastu nk mngndung balik tggu smpai bila?..sy bru sebulan keguguran...rsa nk mngndung cepat...tp sbnarnya rsa takot...takot ulang kali kedua..

2y ago

kandungan 5 bulan pun masih boleh gugur ke sis ? anak meninggal dalam perut ke apa?

VIP Member

Sy pun pernah miscarriage tp taklah trauma or paranoid sgt. Kena pandai jaga diri dan bykkn doa berserah pada Allah. Sakit2 cramp sikit tu normallah

inshaallah bila dah second trimester ,baby makin kuat..just fikir positif..xde ape

Doa yg baik2 allah akn jaga ye

2y ago

InshaAllah Aamiin 🥰🤲🏻🤲🏻